De kallas för robotaxi, och helgens tester med passagerare beskrivs som att de första gången som självkörande bilar utan manuella kontroller testats på allmänna vägar.
"Att vara världens första passagerare i en robotaxi utan manuella kontroller på allmänna vägar, tillsammans med Aicha i lördags, var en av mitt livs höjdpunkter", säger medgrundaren Jesse Levinson i ett blogginlägg, som tillsammans med vd:n Aicha Evans var testpersoner.
Testplatsen var Foster City i Kalifornien, där bolaget har sitt huvudkontor. Det är också där som Zoox ska låta sina heltidsanställda åka i bilarna mellan bolagets två större byggnader, i hastigheter på upp till drygt 50 kilometer i timmen.
Varje bil tar upp till fyra passagerare. Eller bil och bil – fordonen ser snarare ut som "mikrobussar", lite mindre men av ungefär samma typ som har rullat i ett antal år i exempelvis Barkarby norr om Stockholm.
Enligt Zoox ska robotaxin göra allt som man förväntar sig av en mänsklig förare, det vill säga undvika att köra på fotgängare och cyklister, stanna vid rödljus och klara både höger- och vänstersvängar.
Zoox uppger att man är det första bolaget i den amerikanska delstaten som fått tillstånd att köra helt automatiserade fordon utan manuella kontroller. Målet för det Amazonägda bolaget är att jaga fler tillstånd och så småningom erbjuda taxitjänster för allmänheten.