Anders Danielsson, vd för byggföretaget Skanska, tycker att tredje kvartalet har varit starkt för bolaget, och det ser bra ut även framåt.
– Vi har en bra orderstock, och bostadsutvecklingen levererar starkt. Den kommersiella sidan av vår fastighetsutveckling når nu attraktiva nivåer, vi ser att aktiviteten ökar. Fler vill hyra kontor.
Men de flaskhalsar och leveransproblem som nu drabbar hela världen slår också mot Skanska.
– Vi ser på grund av pandemin att leveranser tar längre tid. Det är brist på chaufförer och kapacitet.
Brexit och chaufförsbrist
Läget är ungefär likadant både i Europa och i USA med chaufförsbrist, leveransproblem och brist på varor, förklarar han. Men efter brexit är problemen större i Storbritannien.
– Vi har vidtagit åtgärder, säger han, och förklarar att det handlar om att förbereda och planera, som genom att köpa in varor i god tid och tidigarelägga leveranser.
Men han tror att problemen kommer att fortsätta en tid framöver.
Fast i Sverige hotar en särskild bristsituation, då cementtillgången kan strypas efter att Cementa missat sitt tillstånd.
– Vi följer utvecklingen väldigt noga, säger Anders Danielsson.
Han förklarar att för Skanskas del är den egna verksamheten prioriterad, och Skanska försöker på olika sätt hitta vägar.
– Vi utvecklar betong med mindre andel cement i. Men generellt får byggandet i Sverige stora problem, det påverkar hela branschen.
Sårbarhet
Frågan är hur han ser på sårbarheten, då ett enda företag ska förse hela Sverige med en så viktig råvara som cement.
– Det är inte bra. Att det blir så stora leveransproblem med så kort varsel är problematiskt, säger Anders Danielsson.
På lite längre sikt står också byggandet och branschen inför klimatproblemen – just byggande, infrastrukturen och betongen har stor klimatpåverkan, konstaterar Anders Danielsson.
– Vi tar det på stort allvar.
Han förklarar att Skanska just skärpt sina klimatmål, och att en hel del arbete görs för att sänka utsläppen. Men mycket återstår, förklarar han. Både i själva byggandet och i Skanskas egen verksamhet, men också i kundernas beteende och kravställande.
– Offentliga kunder står för 50 procent av vår volym i Sverige. De skulle kunna utnyttja sin köpkraft för att göra grönare upphandlingar, säger Anders Danielsson.