Om det inte blir ytterligare upptrappningar i det ryska kriget mot Ukraina och världsmarknadspriserna på olja sticker iväg ska det alltså bli en lika stor sänkning som den minskade skatten och effekten av det innebär.
I det budgetalternativ som vann i riksdagen före jul från Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, fanns ett förslag om en skattesänkning med som skulle kapa literpriset med 50 öre med från den 1 maj. Den är redan beslutad.
Verkade fjuttig
Efter kraftiga prisökningar vid årsskiftet framstod dock 50-öringen som marginell och krav på ytterligare sänkningar framfördes. Bakom allt finns förutom kraftigt stigande världsmarknadspriser också skärpta krav på inblandning av biodrivmedel. Ökad efterfrågan när pandemin släppte greppet spelar också in, liksom de ökade ryska hoten och den fullskaliga invasionen av Ukraina.
Oppositionen tryckte på för större sänkningar och i mars föreslog regeringen ytterligare en sänkning som ska resultera i ytterligare 1:30 kronor lägre pris per liter.
Mervärdesskatten – momsen – på bensin och diesel ändras inte, men eftersom priset den beräknas på blir lägre i och med den sänkta energiskatten minskar också momsdelen.
De tillfälliga sänkningarna ska gälla från den 1 maj till den 30 september.
Kommer mer
Regeringen har utlovat förslag i ytterligare en extra ändringsbudget, en kommande, om kompensation till alla bilägare för höjda drivmedelspriser. Enligt förslaget ska den som ägde en bil den 1 mars få 1 000 kronor i kompensation och personer i glesbygd 1 500 kronor någon gång i höst.
Men oppositionen vill istället att regeringen ska kräva undantag från EU:s energiskattedirektiv och inte ta ut energiskatt alls fram till i höst.