Fjällturismbolaget Skistar redovisar en vinst före skatt på 561 miljoner kronor för tredje kvartalet, som avser mars till maj. Det kan jämföras med vinsten på 112 miljoner kronor för motsvarande period året före.
Delårets resultatet är det bästa i bolagets historia, berättar vd Stefan Sjöstrand.
– Det beror på att fler har semestrat på hemmaplan. Det gör att vi har många fler i rörelse, som hellre är här i stället för att stå i kö på Arlanda, säger han.
Sjöstrand tror att trenden att semestra hemma kommer att hålla i sig, även långt efter pandemin.
– 2017–2018 gick resandet ned med 30 procent. Sedan blev det ytterligare en nedgång året efter. Trenden att röra sig på hemmaplan, den är här för att stanna säger han.
Även Skistars omsättningen har ökat – från drygt en till en och en halv miljard kronor. Av rapporten framgår också att 67 miljoner kronor investeras i bolagets sommaraktiviteter.
Höjt liftkortspris
Samtidigt har Skistar meddelat att de kommer att höja priset på liftkort. Bland annat har Nyhetsbyrån Direkt rapporterat att priset för ett liftkort över en vecka vid Skistars största destination Sälen, sett till antalet skiddagar, kostar fem procent mer än föregående år.
Enligt Sjöstrand är det svårt att ge ett besked om vad liftkorten kommer att kosta, då det beror på hur långt innan man bokar och vilken vecka det gäller.
– Vi jobbar inte med fasta priser på det sättet utan har en differentierad prissättning, ungefär som när man bokar en resa. Därför är min starka rekommendation att boka redan nu, säger han.
Höjningarna beror på flera nya investeringar, med nya liftar i Åre och sommaraktiviteter vid Hammarbybacken i Stockholm.
Sämre bokningsläge
Rapporten nämner även att det är svårt att göra en bedömning för nästa säsong med tanke på det osäkra konjunkturläget.
Bokningsläget är 8 procent sämre än föregående år under pandemin, men samtidigt 20 procent bättre än 2019–2020.
– Vi har valt att frysa priserna på skidhyra, och sänka priset på skidskola. Sedan har vi ett löneavtal som ligger fast, och fasta priser på el och drivmedel, säger Sjöstrand, och tillägger:
– Det tror jag gör att många ser oss som ett ännu bättre alternativ än att resa utomlands. Speciellt i ett läge med en så pass svag krona.