Prisuppgången är den största för Snap sedan börsnoteringen för snart fem år sedan.
Snap skriver i sin rapport att intäkterna för första kvartalet ser ut att landa på 1,03-1,08 miljarder dollar och att antalet dagliga användare av det sociala nätverkets tjänster väntas öka till 328-330 miljoner. Rapporten visar även upp ett oväntat starkt resultat för fjärde kvartalet 2021.
Rapportrekylen uppåt kommer sedan Snap-aktien i torsdagens handel rasat med 24 procent – sänkt av kurskollapsen för Facebook-ägaren Meta Platforms aktie.
"Förenklat kan man säga att Snaps resultat var bättre än befarat" skriver analytikern Justin Patterson i ett kundbrev om rekylen uppåt för aktien.
Han hänvisar till en solid tillväxt för försäljningen, en allt mer träffsäker annonsaffär och tecken på att det börjar rulla in pengar från nya tjänster, som Spotlight och Maps.
Det stora kurslyftet för Snap i fredagens handel räcker dock ändå inte till för att täcka upp för kursnedgången sedan oktober i fjol på 67 procent – då Snap varnade för negativa effekter på annonsaffären från Iphonetillverkaren Apples stärkta integritetsskydd och negativa effekter till följd av den komponentbrist som präglar världsmarknaden.