Snart öppnar Costco – men utan bensinstation

En amerikansk varuhusjätte slår upp portarna utanför Stockholm i slutet av oktober. Intresset är redan stort enligt butikschefen, men öppningen sker utan en produkt som varit en konkurrensfördel för varuhuset till exempel på Island: billig bensin.

Costco, här i Tacoma i USA. Snart öppnar den första svenska butiken. Arkivbild.

Costco, här i Tacoma i USA. Snart öppnar den första svenska butiken. Arkivbild.

Foto: Ted S. Warren AP/TT

Ekonomi2022-09-16 18:05

Det är Costco, en av världens största lågpriskedjor, som öppnar sitt första varuhus i Sverige, i Arninge i Täby kommun. Planen är att även öppna ett varuhus utanför Malmö under 2024.

Den som ens vill komma in i lokalen för att handla måste först bli medlem.

Brett Vigelskas, varuhusets butikschef, säger till TT att intresset för medlemskap redan nu är stort.

– Vi har haft en fantastiskt respons, vi är väldigt nöjda även om vi tyvärr inte får ge ut några siffror. Men folk verkar vara väldigt förväntansfulla, säger han.

Han har jobbat i bolaget i 23 år och varit med vid varuhusöppningar i bland annat Storbritannien, Kanada och Sydney. Han var också tidigare butikschef för Costcos första nordiska varuhus på Island.

Varuhusjätten slog upp portarna i ett handelsområde utanför Reykjavik i maj 2017 och knappt ett år senare var 71 procent av islänningarna medlemmar, enligt en undersökning från isländska Market and Media.

Alkohol till företag

Men lanseringen i Sverige saknar en viktig komponent som bidrog till populariteten på Island: billig bensin.

Många Costco-varuhus har nämligen även en bensinmack. Någon sådan kommer det inte att finnas på Costco i Arninge, även om Brett Vigelskas inte utesluter det i framtiden.

– För tillfället finns det inga sådana planer, jag är inte helt säker på den exakta anledning till det, men jag tror att det är så enkelt att det inte finns plantillstånd att öppna en bensinstation på platsen, säger han.

Den som surfar in på Costcos svenska hemsida kan också se att bolaget erbjuder ett särskilt medlemskap för den som vill köpa alkoholhaltiga drycker. Det gäller dock bara företag som har licens att köpa in alkohol, som barer och restauranger.

För Costco riktar sig lika mycket till små- och medelstora företag som till konsumenter. Bolaget fungerar som något av en grossist och köper in stora partier av varor.

– Genom att köpa större volymer, men ha färre produktkategorier, kan vi pressa ned priset. Särskilt om man kan få till ett globalt inköp. Det är också så vi skiljer oss från en vanlig storhandel skulle jag säga, säger Brett Vigelskas.

Ingen e-handel

Han brukar undvika att säga att de säljer "allt", men det är inte långt ifrån. I varuhuset finns allt möjligt, som kontorsinredning, smycken, glasögon, färsk mat, bakverk, däck, möbler och hushållsprylar.

Att öppningen sker mitt i skenande inflation tror Brett Vigelskas kan vara en fördel.

– Även om det så klart påverkar oss så har vi sett globalt att kunderna litar på att vi har så låga priser som vi bara kan, säger han.

Exakt öppningsdatum är inte satt, men enligt Brett Vigelskas kommer det troligtvis bli sista veckan i oktober. Till satsningen har bolaget anställt 260 personer.

I USA, Mexiko och Storbritannien har Costco även e-handel.

– Några sådana planer finns inte i Sverige i nuläget, det kommer vara fullt fokus på den fysiska handeln, säger Brett Vigelskas.

Brett Vigelskas, butikschef för Costco i Täby.
Brett Vigelskas, butikschef för Costco i Täby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!