Sommarnöjen bakom hög inflation

Sommaraktiviteter – som restaurangbesök och resor – driver upp inflationen, enligt SCB. Men prisökningarna är motiverade, menar företrädare för besöksnäringen, och det är ingen "Beyoncé-effekt" vi ser, enligt ekonomen Robert Bergqvist.

Flygresor och paketresor blev dyrare. Arkivbild.

Flygresor och paketresor blev dyrare. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2023-07-14 09:01

Typiska sommartjänster har stigit i pris under juni, enligt Statistiska centralbyrån, SCB. Jämfört med maj handlar det om prisökningar på 21–27 procent på kategorier som paketresor, utrikesflyg och hyrbilar.

– Hushållen verkar spendera mycket pengar nu. Vi kan ju hoppas att det är sommarrelaterat, och att vi får se ett tydligt tryck nedåt under hösten. Men indikationen är att hushållen försöker hålla uppe sin konsumtion och det gör att priserna också hålls uppe, säger Robert Bergqvist, senior ekonom på SEB.

Beyoncé-effekten

Det har talats om "Beyoncé-effekten", alltså att konserter med stora, världskända artister som har lockat många, även utländska, besökare har drivit upp priserna i takt med att efterfrågan på besöksnäringen gått upp. Men Robert Bergqvist tror inte att det kan ha påverkat inflationen i någon större utsträckning.

– Det är inte det som avgjort det hela, det är på marginalen som den här effekten uppkommer. Det är inte många av oss som springer på konsert utan det handlar mer om sommarrelaterade tjänster. De flesta av oss undrar hur vi ska semestra och spendera våra pengar. Jag skulle inte fästa för stor vikt vid det och skulle inte lägga skuld på utländska artister för att dra upp inflationen.

"Höjer för att man kan"

Enligt SCB har priserna för restaurang och logi stigit med 8,1 procent jämfört med samma period förra året. Visita, en branschorganisation för besöksnäringen, har sett att stora evenemang har ökat efterfrågan för deras verksamheter.

– På sommaren i Göteborg och Stockholm har man ganska höga beläggningsgrader redan, man ligger närmare 100 procent ändå de veckorna. När det kommer en stor artist, då höjer man priserna för att man kan och behöver, säger Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson.

Men prisökningarna är motiverade, enligt honom.

– Vi har haft en enorm kostnadsutveckling på hotell och restaurang. Inköpspriserna i råvaror för restauranger har ökat med mer än 15 procent, medan försäljningspriserna ökade med hälften, 7,8 procent. Samtidigt har arbetsgivaravgiften för unga höjts och hyror på hotell har ökat. Dessutom var det ett historiskt högt utfall i avtalsrörelsen.

Prisfall framöver?

I höst kan det dock se annorlunda ut, när efterfrågan blir lägre, säger Thomas Jakobsson.

– Sommaren kommer ha en positiv utveckling, men hushållen kommer att få det betydligt sämre i höst och då blir det svårare framför allt när det gäller vardagskonsumtion.

Huruvida det kommer leda till lägre priser framöver återstår att se, säger han.

– Restaurang brukar ju inte sänka sina priser, däremot kanske de inte höjer lika mycket. Däremot hotell, de justerar ju sina priser dagligen, vi får se, men de kommer i alla fall att gå ned från de här nivåerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!