Spelbranschen het i syd – enligt de anställda

Spelbranschen i södra Sverige växer – samtidigt som den lockar till sig allt fler nya medarbetare. Här kan var fjärde anställd också tänka sig att starta ny spelstudio i framtiden, enligt en ny undersökning av den sydsvenska spelmarknaden.

Olivier Letellier på Sharkmob vid Stortorget i Malmö – ett av regionens större spelbolag som sedan starten 2017 vuxit kraftigt.

Olivier Letellier på Sharkmob vid Stortorget i Malmö – ett av regionens större spelbolag som sedan starten 2017 vuxit kraftigt.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi2022-10-25 05:30

– Det är väldigt spännande, och man hör att folk drömmer om det. En dröm som nu är ganska etablerad, säger Peter Lübeck, vd på intresseorganisationen Game habitat – som precis genomfört en kartläggning bland anställda i landets södra spelregion.

Malmöbaserade Massive Entertainment, som gjort världssuccé med spelet "Tom Clancy's The division" och nu utvecklar "Avatar" och "Star wars", är fortfarande största motorn i spelregionen.

Men i regionen finns betydligt fler spelbolag – stora och små – i en miljö som många uppfattar som kreativ. Åtminstone om man frågar bolagens anställda. I en ny undersökning svarar drygt 200 anställda på en rad frågor om sina jobb i branschen.

– Just den här gemenskapen – det finns ett stöttande och välkomnande community i kombination med att du kan jobba på några av världens största spel. Det är vår "sweet spot", säger Peter Lübeck.

Bland regionens bolag – till stor del centrerade till Malmö – finns alltifrån välkända bolag som King, Sharkmob och Tarsier till mindre som nystartade Infinite Mana Games och Something We Made från Karlshamn, som tidigare i år vann en Bafta för debutspelet "Toem".

Det är arbetsplatser som lockar till sig både svensk och internationell kompetens. Just nu finns anställda från 66 olika länder här.

Jobbat med kulturen

När de tillfrågade svarar på varför de valt att jobba just där de gör blir svaren både de specifika spel som utvecklas av bolag här – men även personlig utveckling, kollegor och just staden där studion finns.

I många fall handlar det också om Malmö, konstaterar Peter Lübeck.

– Vi har några av de främsta spelstudiorna inom olika storlekar och genrer, och det lockar väldigt mycket specifik kompetens från andra länder, säger Peter Lübeck och fortsätter:

– Något som gör Malmö bättre än andra hubbar är att vi har ett etablerat community inom spel än till exempel Stockholm, där man har en större bransch och större aktörer. Malmö började litet med tajt sammanhållning, och man började bygga upp en intim och stöttande kultur som vi jobbat med att förvalta.

Könsbalansen ojämn

Utvecklingen går snabbt. Förra året hade regionen – som här inkluderar Skåne och Blekinge – 120 bolag med totalt 1 515 anställda. Det innebär en ökning med 18 respektive 21 procent jämfört med 2020.

Av de nu 120 bolagen har 69 grundats de senaste fem åren. Sedan dess, 2017, har både bolag och antalet anställda nära fördubblats. Regionens bolag omsatte nära 2,5 miljarder kronor förra året regionalt enbart i Skåne och Blekinge.

Men allting är inte glass och ballonger. På den södra spelmarknaden, precis som på andra ställen, är andelen kvinnor fortfarande låg. Bara var femte anställd är kvinna.

– Det matchar väl hur det ser ut nationellt och internationellt. Det är lågt men på stadig uppgång. Vi jobbar för fler kvinnor i branschen, säger Peter Lübeck.

– Det handlar ju om normer i samhället, det handlar om hur spelintresset bemöts av folk i ens omgivning. Så det är en lång kedja som behöver lösas för att förändra det på sikt.

Vd Peter Lübeck på The Game Habitat i Malmö. Arkivbild.
Vd Peter Lübeck på The Game Habitat i Malmö. Arkivbild.
Fakta: Undersökning om spelbranschen

209 personer – vilket motsvarar 14 procent av dem som arbetar i spelbranschen i Skåne och Blekinge – deltog i undersökningen som pågick mellan juni och september i år.

De fick bland annat svara på frågor om hur de ser på att arbeta i branschen och vad de tycker om regionen, men även levnadsförhållanden och utbildningsnivå.

Resultat:

• Nästan hälften av de som svarade har arbetat i mer än sex år i branschen.

• 25 procent har arbetat med spel i över tio år.

• En stor andel har flyttat hit för att arbeta. 56 procent är svenska medborgare.

• En majoritet har fyllt 30 år. 11 procent är över 40 år.

• En femtedel har barn.

• Bland dem som svarade var 77 procent män, 18 procent kvinnor och 3 procent identifierade sig som som ickebinära. Resten uppgav ej kön.

• 25 procent av de tillfrågade vill starta egen studio i framtiden.

Majoriteten av regionens spelutvecklare – 95 procent – befinner sig i Malmö, en stad med över 70 studior.

Källa: Rapporten "The south Swedish game development industry 2022" av Game habitat

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!