Sportfiskeföretag vill få napp på börsen

Ett sportfiskeföretag för de nördigaste har en affärsidé som ska ta bolaget till börsen. I framtiden vill Söder sportfiske, som startade som en liten butik, bli ledande i Europa.

Söder sportfiske avser att noteras på Nasdaqs First North Growth Market. Arkivbild.

Söder sportfiske avser att noteras på Nasdaqs First North Growth Market. Arkivbild.

Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Ekonomi2021-08-19 12:00

Senast i raden av företag som vill håva in på Stockholmsbörsen är Söder sportfiske, som startade som en butik på Hornsgatan i Stockholm år 2005. Butiken puttrade på fram till 2010, då grundarna Henrik Sandahl och Nicklas Jonsson valde att starta en e-handel.

Några år senare tog e-handeln fart och gick om butiksomsättningen. Förra året startade de en .com-adress för internationell försäljning. Nu vill de börsnotera på Nasdaq First North Growth Market och expandera ännu mer.

Fångar fiskenördarna

Att ett nischföretag som Söder sportfiske kunnat växa sig så stort, särskilt i konkurrens med andra företag som säljer fiskeprylar, förklarar grundaren Henrik Sandahl med att de har störst sortiment – vilket får de inbitna fiskenördarna på kroken.

– Jag tycker att XXL, Jula och de som säljer sportfiske är en superbra grej för oss. De är en ingångskanal för folk att börja med sportfiske och köpa sina första fiskegrejer, och blir man "hooked" på hobbyn och får det som livsstil hamnar man hos oss senare, säger Sandahl.

Drygt 1,7 miljoner svenskar fiskade på fritiden någon gång under år 2020, och antalet fiskedagar uppgick till 16,8 miljoner, enligt statistik från Havs- och vattenmyndigheten.

Expansionsplaner

Söder sportfiske har startat e-handel i Europa, och satsar just nu stort i Tyskland.

– Någon kommer i framtiden att bli den ledande aktören på sportfiske i Europa, och vi kommer inte sitta bredvid och låta det bli någon annan, utan vi kommer försöka bli den aktören.

Sverige är dock fortsatt den viktigaste marknaden, och ser ut att vara det ett tag framöver.

Enligt bolaget avses priset per aktie bli 47 kronor vilket motsvarar ett marknadsvärde på bolagets aktier om cirka 352 miljoner kronor.

Under första halvåret 2021 redovisade man en nettoomsättning om cirka 95,3 miljoner kronor vilket motsvarar en försäljningstillväxt på cirka 24,7 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!