Musiktjänsten Spotifys intäkter steg i tredje kvartalet till 2,5 miljarder euro, från 2 miljarder euro samma kvartal året innan. Det var något högre än väntat. Analytiker hade räknat med intäkter på totalt 2,4 miljarder euro, enligt en sammanställning av data från Refinitiv.
Det var nära att överträffa Spotifys egna förväntningar som låg i spannet 2,3–2,5 miljarder euro.
Fler användare och annonsintäkter
Antalet användare per månad ökade till 381 miljoner, från 365 miljoner vid utgången av kvartalet före. Det låg också i linje med företagets egen prognos som var mellan 377-382 månatliga användare.
Annonsintäkterna har blivit en allt större del av intäkterna för företaget. Bara på ett år har intäkterna inom det segmentet vuxit med 77 procent, och landar i tredje kvartalet på 323 miljoner euro.
Intäkterna från de betalande premiumanvändarna är fortfarande den största inkomstkällan för företaget. I år stod det för 2,2 miljarder av intäkterna.
Antalet premiumanvändare ökade i antal, från 165 miljoner under andra kvartalet till 172 miljoner vid tredje kvartalets utgång. Det var i linje med företagets förväntningar.
Rörelsevinst för tredje gången
För tredje kvartalet i rad redovisar Spotify en rörelsevinst. Under tredje kvartalet landade den på 75 miljoner euro, jämfört med 12 miljoner euro kvartalet före. Det var i linje med Spotifys förväntningar på en rörelsevinst mellan 0 och 80 miljoner euro.
Förlust per aktie under tredje kvartalet var 41 cent, vilket var sämre än analytikernas förväntningar, som låg på minus 19 cent, enligt data från analysfirman Refinitiv.
Aktien steg 1,6 procent under förhandeln.