Det blev drygt två miljarder kronor – 194 miljoner euro – i rörelseförlust på sista raden i Spotifys delårsrapport för andra kvartalet. Det står i skarp kontrast till vinsten på 12 miljoner euro under motsvarande kvartal i fjol.
"Valutaeffekter har slagit otroligt hårt"
Resultatförsämring var väntad. Men inte så mycket. Analytiker hade i snitt räknat med en förlust på 153,4 miljoner euro, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg.
Bakom resultatmissen döljer sig snabbt stigande kostnader.
– Otroligt mycket av våra kostnader är i dollar, framförallt våra rörelsekostnader, då vi har mycket personal i USA. Så valutaeffekter har slagit otroligt hårt, säger vd:n och medgrundaren Daniel Ek till TT.
Ovanpå det tyngs resultatet av kostnader förenade med nedläggningen av hårdvarusatsningen Car Thing under kvartalet, enligt Ek.
Spotify meddelade så sent som i juni att tillväxttakten vad gäller personal ska ned med 25 procent under hösten samtidigt som marknadsföringsaktiviteter ska ses över.
Slog förväntningar med råge
Oavsett orsak tar marknaden resultatmissen med en nypa salt. Det viktigaste måttet för tillväxtbolaget – en världsledande aktör inom strömning av musik och poddar – är antalet månatliga användare. Och där slog Spotify både de egna och marknadens förväntningar med råge.
Antalet månatliga användare lyfte till 433 miljoner, varav 188 miljoner så kallade premiumabonnenter, under andra kvartalet – trots att man lämnade den ryska marknaden. Analytiker hade i snitt räknat med en ökning, men bara till 429 miljoner och med 187 miljoner premiumabonnenter.
"Nettotillskottet på 19 miljoner är det största hittills under ett andra kvartal", skriver Spotify i rapporten om användartillväxten, som bolaget räknar med ska fortsätta öka till 450 miljoner i tredje kvartalet.
Spotifys omsättning under andra kvartalet lyfte till 2,9 miljarder euro, mot 2,3 miljarder under motsvarande kvartal i fjol och en snittprognos bland analytiker på 2,8 miljarder.
Det var i första hand ett lyft för annonsintäkterna som låg bakom den ökade omsättningen, enligt kvartalsrapporten, med en tillväxt i årstakt på 31 procent till 360 miljoner euro. Annonsintäkternas andel av de totala intäkterna har därmed ökat till en rekordnivå på 13 procent under andra kvartalet.