Spotify rasade 12 procent på börsen

Spotifys siffror för första kvartalet blev över förväntan. Trots det rasade aktien mer än 12 procent på New York-börsen. Anledningen stavas besvikelse över bolagets prognos över antalet nya användare.

Spotifys aktiekurs har rasat sedan årsskiftet. Här storägaren Daniel Ek. Arkivbild.

Spotifys aktiekurs har rasat sedan årsskiftet. Här storägaren Daniel Ek. Arkivbild.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Ekonomi2022-04-27 12:18

Förra veckan meddelade Netflix att tjänsten under årets första kvartal tappade användare för första gången sedan start. Aktien rasade med 35 procent efter rapporten. Det har pratats om att strömningsmarknaden är mättad och Spotify hade därför ögonen på sig inför onsdagens delårsrapport.

Inte minst för att det svenska musikströmningsbolagets aktiekurs har rasat med över 50 procent sedan årsskiftet.

Trött på liknelser med Netflix

Att bolagets vd Daniel Ek är trött på att klumpas ihop med Netflix stod dock klart på en investerarkonferens efter delårsrapporten. Daniel Ek fick frågan om han ser samma utmaningar som Netflix.

– Det handlar om väldigt olika företag. Utöver att båda är mediebolag och båda främst får intäkter från prenumeranter så tycker jag att det inte finns särskilt många likheter, säger han.

Han nämner skillnader som att Netflix inte har en gratistjänst och att de främst skapar sitt egna innehåll.

– Spotify har varit konkurrensutsatt sedan 2015. Nu ser det ut som att konkurrensen hettar till inom videoströmningsbranschen. Vi är väldigt nöjda med våra resultat och anser att ljudmarknaden är förbisedd, säger han.

Rasade på börsen

Spotifys siffror för årets första kvartal var istället över förväntan. Till skillnad från Netflix ökade Spotifys betalande användare också under kvartalet till 182 miljoner, vilket förvisso var något lägre än bolagets egna prognos på 183 miljoner betalande kunder. Även antalet aktiva användare ökade mer än väntat.

De senaste åren har bolaget investerat kraftigt i sin poddverksamhet. Något som bidragit till att annonsintäkterna växte med 60 procent under 2021. Enligt bolaget står annonsintäkter för 11 procent av det första kvartalets intäkter.

Framåt är Spotify dock mer försiktigt med sina prognoser med anledning av osäkerheten i omvärlden. Man väntar sig 187 miljoner betalande användare för andra kvartalet, vilket är 2,4 miljoner färre än vad analytikerna räknat med.

Det resulterade i ett börsras. Spotify-aktien föll direkt vid New York-börsens öppning och avslutade onsdagshandeln ned 12,4 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!