Spotifys rapport visade en rörelsevinst för tredje kvartalet i rad och antalet användare ökar fortfarande stadigt. De betalande premiumanvändarna är den största kassakon, men annonsintäkterna ökar kraftigt (75 procent på ett år).
Daniel Ek, vd för Spotify, säger att när de började satsa hårt på podcasts för tre år sedan hade de 185 000, vilket "inte var någonting mot de största spelarna".
Nu har de 3,2 miljoner podcasts världen över.
"Största plattformen"
– Vi har blivit den största plattformen för podcastkonsumtion i fler än 60 länder. Vi blev nyligen den största plattformen för podcastlyssnande i USA, säger Daniel Ek på en konferens efter rapporten.
Annonsintäkterna uppgick till motsvarande 3,2 miljarder kronor det tredje kvartalet, att jämföra med 2,7 miljarder kronor kvartalet innan.
Den största inkomstkällan är fortfarande betalande prenumeranter, som drog in motsvarande 22 miljarder kronor av 25 miljarder kronor i totala intäkter.
Fler användare
Det totala antalet användare per månad ökade till 381 miljoner, från 365 miljoner vid utgången av kvartalet före.
Den betalande andelen användare ökade också i antal, från 165 miljoner under andra kvartalet till 172 miljoner vid tredje kvartalets utgång. Det låg i linje med med företagets prognos.
– Allt tyder på att vi kommer fortsätta leverera efter våra förväntningar, säger Daniel Ek.
För tredje kvartalet i rad redovisar Spotify en rörelsevinst. Under tredje kvartalet landade den på drygt 750 miljoner kronor, jämfört med 120 miljoner kronor kvartalet före. Det var i linje med Spotifys förväntningar på en rörelsevinst mellan 0 och 800 miljoner kronor.
Efter rapporten steg Spotifys aktie cirka fem procent under den inledande handeln.