"Det starkaste första kvartalet sedan vi börsnoterades 2018", skriver Spotify på sin webbsida.
Antalet månatliga användare steg med 22 procent till 515 miljoner och antalet premiumabonnenter ökade med 15 procent till 210 miljoner.
Lyft i alla regioner
Lyftet för premiumabonnenter syns i alla regioner, men särskilt i Europa och Latinamerika, enligt strömningstjänsten.
Rörelseresultatet blev en förlust på 156 miljoner euro, medan omsättningen lyfte till 3 miljarder euro, upp med 14 procent i årstakt.
Lönsamheten både vad gäller musikströmning och podcast-verksamheten var något bättre än väntat, med en så kallad bruttomarginal på 25,2 procent.
Ökningen av antalet användare kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på cirka 500 miljoner månatliga användare och 207 miljoner premiumabonnenter.
Aktien steg på Wall Street
Analytiker hade i snitt räknat med en omsättning på 3 094 miljoner euro, enligt en sammanställning av prognoser gjord av Bloomberg. Snittprognosen för resultatet låg på en förlust på 186 miljoner euro, medan prognosen för bruttomarginalen låg på 24,9 procent.
Spotifys aktie var en vinnare på Wall Street i år, med ett kurslyft på 66,5 procent.
Aktien steg 5,1 procent under tisdagens handel på Wall Street.
För att nå upp till aktiens historiska topp för drygt två år sedan måste Spotify-aktien stiga med i runda slängar 140 procent.