Spricka i tågfacket under pågående förhandling

Runt 50 arga lokförare protesterar utanför fackets huvudkontor.
–Det är ett misstroende mot förbundet just nu, säger pendeltågsföraren och Seko-medlemmen Nils Westberg Ahlmark.

Pendeltågsföraren Nils Westberg Ahlmark är en av de protesterande mot det egna facket utanför Sekos huvudkontor i Stockholm.

Pendeltågsföraren Nils Westberg Ahlmark är en av de protesterande mot det egna facket utanför Sekos huvudkontor i Stockholm.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2023-05-12 13:39

Bakgrunden är pendeltågsförarnas protest mot att tågoperatören MTR tar bort tågvärdar från tågen – och att de inte upplever att de har det egna fackets stöd i frågan. Det är en viktig säkerhetsfråga, invänder lokförarna som befarar att det sprider sig till andra tågoperatörer.

– Det är en av de största branschförändringarna som är på gång, som kan sprida sig, säger Nils Westberg Ahlmark.

Därav är även vissa SJ-lokförare med i protesten mot de egna facktopparna.

– Förbundet driver inte det kravet som prioriterat, säger Nils Westberg Ahlmark som konstaterar att det är en intern spricka i facket, mellan förhandlingsdelegationen som medlemmarna har valt och förbundsstyrelsen.

Andra frågor

Protesten vid lunchtid på fredagen utanför Sekos huvudkontor i Stockholm syftar till en förändring.

TT: Ni är ju över 10 000 medlemmar som berörs. Jag gissar att andra grupper (städare, servicepersonal, tågvärdar, verkstadspersonal) har andra frågor som de tycker är viktiga?

– Jo, det stämmer, det är helt rätt, men det jag tror att man missar i den här frågan är att för oss handlar det inte om mer pengar eller mer ledighet. För oss som arbetare inom järnvägen så handlar det om säkerhet. Den frågan tror jag alla kan ställa sig bakom, säger han.

Härom veckan försökte lokförarna få Arbetsmiljöverket på sin sida och införde ett skyddsstopp. Men det blev nobben från myndigheten. Det hotar inte säkerheten för personalen att lokförarna blir ensamma på tåget när tågvärdarna försvann. Däremot tar verket inte hänsyn till hur säkerheten i trafiken påverkas, påpekar facket.

Vild strejk

Pendeltågsförarnas tydliga protest började med den vilda strejken i Stockholms pendeltågstrafik för några veckor sedan, strax innan de ordinarie förhandlingarna om nytt kollektivavtal gick in på upploppet. Det var minst lika mycket en protest mot arbetsgivaren som det egna facket.

– Ja, absolut, det skulle jag säga, de måste förstå hur viktig den här frågan måste vara, säger Nils Westberg Ahlmark, som själv deltog i den strejken.

Seko centralt svarar skriftligt på kritiken till TT:

"Det visar på ett stort engagemang bland våra medlemmar när det gäller att förbättra villkoren i en bransch som har stor problem och där många av våra medlemmar har svårt att förena sitt arbete med ett rimligt familje- och privatliv", skriver Sekos kommunikationschef Jonas Pettersson.

Seko har varslat arbetsgivarparten Almega Tågföretagen om strejk, en konflikt som skulle ha inletts i torsdags om ingen avtalslösning nåtts. I stället sköts varslet fram till måndag den 15 maj.

Fackets krav handlar om schemafrågor och arbetstid, och även frågan om ensamarbete, men där det sistnämnda prioriterats ned.

Fakta: Strejkvarslet

Om inte fack och arbetsgivare lyckas nå en lösning i de fortsatta förhandlingarna i helgen bryter Sekos första strejkvarsel ut klockan 15 på måndag den 15 maj.

Varslet är utformat som en trestegsraket där steg ett innebär att Öresundstågen, pendeltågstrafiken i Stockholm och vissa SJ-sträckor kommer att drabbas.

I steg två och tre tas bland annat tunnelbanan och fler SJ-sträckor ut i strejk, och sist i kedjan även godstrafik på räls.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om