Det handlar om totalt 130 Starbuckskaféer i Ryssland, som stängdes i mars som en reaktion på den ryska attacken mot Ukraina den 24 februari.
Nu ska varumärket raderas bort helt från den ryska marknaden, är beskedet från den Seattlebaserade kafégiganten. De sammanlagt nästan 2 000 anställda i Ryssland kommer att få lön i sex månader och stöd för att hitta nya jobb, enligt Starbucks.
Beskedet kommer sedan bland annat McDonald's tidigare i maj meddelat att man säljer hela sin ryska verksamhet till en rysk investerare.
Starbucks kaféer i Ryssland drevs av lokala näringsidkare på licens från Starbucks, medan en stor andel av McDonald's 847 restauranger i landet ägdes direkt av hamburgerkedjan.
Franska Renault har också valt att lämna Ryssland, genom att sälja sin 68-procentiga andel i ryska Avtovaz till ett statskontrollerat ryskt bolag. Oljekoncernen Shell har också stegvis monterat ned sin ryska verksamhet.
Stora svenska kedjor i Ryssland – som Ikea och H&M – har hittills nöjt sig med att stänga och pausa verksamheten i landet. H&M har 185 butiker i Ryssland, medan Ikea har 17 butiker.