Stellantis, med huvudkontor i Nederländerna, och sydkoreanska LG presenterade byggplanerna på fabriken för ett drygt år sedan, och tanken är att fabriken ska förse en stor del av den nordamerikanska marknaden med batterier till elbilar.
– Det är en den största investeringen någonsin i bilsektorn i vårt lands historia, sade industriminister François-Philippe Champagne vid presentationen.
Enligt företaget har Kanadas regering dock inte levererat vad som utlovats. Regeringen säger att förhandlingar pågår.
– Vi stödjer den här investeringen mycket och jag är övertygad om att vi kommer att nå en uppgörelse, säger vice premiärminister Chrystia Freeland vid en pressträff och fortsätter:
– Men jag vill också poängtera att den federala regeringens resurser inte är oändliga, och vi räknar med att (provinsstyret i) Ontario gör sitt och vi räknar med att Stellantis är resonliga.
Bolagen har åtagit sig att tillsammans satsa 5 miljarder kanadensiska dollar (drygt 38 miljarder kronor). Stellantis-fabriken är tänkt att öppna nästa år med 2 500 anställda.
Kanada storsatsar på batterier och har lockat med subventioner, ren energi och en stor tillgång till viktiga råvaror. Tyska Volkswagen meddelade i april att bolaget ska bygga sin första utländska batterifabrik i Ontario.
Windsor gränsar till USA och staden Detroit. Båda städerna är stora fordonsnav.