Stellantis tar rygg på tyska Mercedes-Benz och BMW och lanserar ett nytt stort program för återköp av aktier på 1,5 miljarder euro (motsvarande 16,5 miljarder kronor).
Återköpen – en form av utdelning till ägarna – kommer ovanpå en ordinarie utdelning på sammanlagt 4,2 miljarder euro (cirka 46 miljarder kronor).
Beskedet kommer i en rapport som visar hur Stellantis – med bilmärken som Peugeot, Citroën, Chrysler och Fiat i portföljen – lönsamhet lyfte rejält i fjol tack vare prishöjningar.
Volymförsäljningen sjönk 2 procent under året, till sex miljoner fordon. Men försäljningsintäkterna lyfte med 18 procent till 179 miljarder euro.
Rörelsemarginalen lyfte oväntat mycket, upp till 13 procent. Det är över det mål på 12 procent som Stellantis satt upp.
Stellantis ser samtidigt ljust på 2023 och räknar med ännu ett år med tvåsiffriga marginaler och att kostnadsökningarna till följd av halvledarbrist och transportstörningar i sektorn kommer att avta.
– Prishöjningarna var betydande under 2022 och de kommer att bli mindre under 2023, säger finanschefen Richard Palmer till journalister på en telefonkonferens.
– Utmaningen under 2023 blir att balansera inflationen med prissättningen men också att göra industriella effektiviseringar, tillägger han.