I tisdags bröt pilotföreningen förhandlingarna efter en kort träff och sedan dess har varken fack eller ledning återvänt till förhandlingsbordet.
– Vi har brutit förhandlingarna och i dag löper kollektivavtalet ut. Formellt och juridiskt fortsätter avtalen att gälla och upphör inte per automatik. Vi har inte haft några nya förhandlingar och det finns inga sådana på kartan heller, säger Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening.
TT: Kommer ni att gå ut i strejk?
– Det kommer jag inte att kommentera förrän vi har fattat de nödvändiga besluten. Rent allmänt kan jag säga att om parterna inte kommer överens på arbetsmarknaden i Sverige och om man känner sig nödgad till att ta till de medel som finns så är stridsåtgärder det sista som man tar till. Jag kan inte utesluta att det kommer att inträffa, säger Martin Lindgren.
Påsken fredad
Den som har en inplanerad flygresa i påsk kan däremot vara lugn. På fredagen gick pilotföreningen ut med att eventuella konfliktåtgärder till följd av oenigheterna inte kommer att påverka påskens flygningar.
"Alla SAS-passagerare kan vara trygga med att påskens resor inte kommer att drabbas av konfliktåtgärder", skriver föreningen i ett pressmeddelande.
Tidigare sade Martin Lindgren, som representerar 800–900 piloter i de tre ägarländerna i förhandlingarna, att facket tolkar det som att SAS vill spara uppåt 30 procent på pilotsidan. Det skulle motsvara cirka 800 miljoner kronor av den miljard som SAS aviserat att bolaget ska spara på personalsidan.
SAS krav på pilotföreningarna när det gäller lönesänkningar och försämringar är så stora att det inte finns förutsättningar för att komma överens, sade Martin Lindgren.
I slutet av februari lade SAS fram ett gigantiskt sparpaket, kallat "SAS Forward", på 7,5 miljarder kronor årligen i fem–sex år. Alla grupper av medarbetare omfattas i det svensk-dansk-norska bolaget.
SAS: Dörren öppen
Hur stor andel av besparingen som piloterna ska stå för har SAS inte berättat.
Enligt bolagets kommunikationsdirektör Karin Nyman står dörren fortsatt öppen för förhandlingar.
– Som vi har sagt tidigare måste alla medarbetargrupper vara med och bidra, och det säger sig självt att vi inte kan acceptera krav som innebär stora kostnadsökningar, säger Karin Nyman.
TT: Hur ser ni på en potentiell strejk och hur kan detta påverka resenärerna?
– Det skulle naturligtvis vara oerhört olyckligt. Det är klart att det påverkar resenärerna, men hur kan jag inte spekulera kring i nuläget.