Sammantaget minskar kundnöjdheten med 1,8 indexenheter, till 64,2 i en färsk och årlig mätning av privat- och företagskundernas nöjdhet med elhandlare, elnätsbolag och fjärrvärmeleverantörer. Det är ett svagt betyg ur ett historiskt perspektiv, konstaterar SKI i ett pressmeddelande.
"Högljudd politisk debatt, hot om elbrist, extrem prisvariation, kostnadskris och nedringda kundtjänster - det skulle kunna vara en sammanfattning av energibranschen det senaste året. Det har självklart satt sina spår i kundupplevelsen", skriver SKI.
Den mätning av kundnöjdheten som nu presenteras baseras på nästan 10 300 intervjuer genomförda i oktober och november 2022.
Minst nöjda med storbolag
Av elhandelsbolagen är privatkunderna mest nöjda med nykomlingen Tibber. Minst nöjda är de med Eon.
I toppskiktet hittar vi även God El och Trollhättan Energi bland elhandlarna. I botten; Fortum och Göta Energi. Energijätten Vattenfall ligger strax över genomsnittet och får fjärde sämst betyg av privatkunderna.
Förutom att erbjuda lägre priser vill kunderna att leverantörerna ska öka möjligheten att påverka den egna elförbrukningen.
"Mycket handlar om information", skriver Ludwig Schmidt, analytiker på SKI i pressmeddelandet.
"Till exempel önskar kunderna mer information om och förståelse för hur och vad som påverkar priset", tillägger han.
Var femte har bytt leverantör
I och med de höga och varierande elpriserna har kunderna engagerat sig mer i sina elavtal och ökat kontakten med leverantörerna.
"Var fjärde elhandelskund har gjort förändringar i sitt nuvarande elavtal. Var femte har bytt elhandelsleverantör", skriver Johan Parmler, vd på SKI.
De aktörer som lyckats locka till sig fler nya kunder har dock fått lägre betyg.
"Man har uppenbarligen inte lyckats ta hand om de nya på ett bra sätt", skriver Parmler.