Storsatsning på Suezkanal på räls

Egypten har skrivit på ett avtal värt 4,45 miljarder dollar (motsvarande 38 miljarder kronor) för att bygga en höghastighetsjärnväg mellan Röda havet och Medelhavet. Satsningen har fått smeknamnet Suezkanalen på räls.

En höghastighetsjärnväg ska i framtiden komplettera Suezkanalen, en avgörande shippinglänk mellan Asien och Europa – här med containerfartyget Ever Given, som fastnade och blockerade trafiken i kanalen i våras. Arkivbild

En höghastighetsjärnväg ska i framtiden komplettera Suezkanalen, en avgörande shippinglänk mellan Asien och Europa – här med containerfartyget Ever Given, som fastnade och blockerade trafiken i kanalen i våras. Arkivbild

Foto: Suez Canal Authority/AP

Ekonomi2021-09-01 15:17

Avtalet med bland annat Siemens Mobility och Orascom Construction täcker design, installation och underhåll av järnvägen under en 15-årsperiod, enligt ett uttalande från den egyptiska regeringen.

Kapaciteten för den 66 mil långa järnvägen ska vara mer än 30 miljoner passagerare om året, men den ska även fungera som fraktlinje. Den ska sträcka sig mellan Ain Sokhna vid Röda havet till Alexandria och Marsa Matrouh vid Medelhavet.

Ain Sokhna är en stor hamn och industristad belägen nära den södra änden på Suezkanalen, som sedan den byggdes utgör en avgörande länk för transporter mellan Europa och Asien.

De första tågen till järnvägssatsningen ska levereras av Siemens Mobility om drygt två år.

Det konsortium som Siemens Mobility ingår i diskuterar även andra höghastighetsprojekt i Egypten och enligt den egyptiska myndighet som ansvarar för satsningarna kan nätverket av höghastighetståg på sikt uppgå till 182,5 mil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!