Ökningen beror delvis på ökad produktionskapacitet på amerikanska raffinaderier, men även på att möjligheten att skeppa oljan genom Panamakanalen till hamnar i Stilla havet begränsas av torka och trängsel.
Statistiken omfattar dieselleveranser till både EU och Storbritannien.
Lägsta importen sedan 2017
Om de ökade USA-leveranserna kan trycka ned dieselpriset ytterligare återstår dock att se. Europas totala dieselimport kommer nämligen att falla i december enligt Kplers beräkningar. Det antas bli en nedgång till omkring 705 000 fat per dag, den lägsta månatliga dieselimporten sedan början av 2017.
Nedgången på totalen för dieselimporten till Europa hänger samman med drastiskt minskat flöde av oljeprodukter från Ryssland och ett omfattande underhållsarbete inom oljeindustrin i Mellanöstern och Asien.
Oro för fartygsattacker
Samtidigt har det spridit sig en oro bland rederier som använder Suezkanalen för fartygsattacker från de Iran-stödda Huthirebellerna i Jemen i Adenviken och Röda havet.
Huthirebellerna har tagit på sig flera fartygsattacker med drönare och robotar i området på senare tid och kapade ett israeliskt fartyg i Röda havet den 19 november. Företrädare för Huthirebellerna har motiverat attackerna med Israels krig mot terrorstämplade Hamas, som också får stöd från Iran.
Attackerna har bland annat drivit upp försäkringskostnaderna för fartygsleveranser via Suezkanalen till Europa.