Han berättar att Tesla säger till sina anställda att de har lika bra, och till och med bättre, förmåner än vad kollektivavtalet skulle ge.
– Men det stämmer inte.
Han pekar bland annat på pensionerna.
– De säger att det är bättre villkor utan kollektivavtal i hela världen, men våra undersökningar, tillsammans med fackförbund i andra länder, visar att de ligger 20 procent under.
Då blir konkurrensen osund, konstaterar han. Tesla pressar andra bilföretag som har tecknat avtal. Dessutom, det är så här den svenska modellen på arbetsmarknaden fungerar.
– Det är så här vi gör i Sverige. Vi har kollektivavtal, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Susanna Gideonsson, ordförande i LO, håller med.
– Strejkvapnet är det sista vi tar till. Det är så här vi reglerar arbetsmarknaden i Sverige, med kollektivavtal. Det är för att skapa grundtrygghet för de anställda och en konkurrens som är neutral mellan företagen, säger hon.
Känt sig hotade
Veli-Pekka Säikkälä berättar att IF Metall fått uppgifter om att anställda har känt sig hotade av företaget om de skulle gå ut i strejk. Det har glunkats om att olika förmåner skulle dras in.
– Vi håller på att undersöka detta. Om det skulle vara så är det väldigt allvarligt. Det kränker föreningsrätten som är grundlagsskyddad.
Det har också förekommit uppgifter som Dagens Arbete fått del av om att Tesla tänker flytta arbetskraft till arbetsplatser där många strejkar. Under morgonen har också några anställda setts gå in på Teslas arbetsplatser. Men om detta är organiserat av arbetsgivaren kan han inte säga ännu, men IF Metall undersöker också detta.
– Om arbetsgivaren organiserar strejkbryteri så är det helt unikt. Sådant hände på 1920- och 1930-talen i Sverige, innan vi fick huvudavtalet 1938. Innan dess var det vanligt, men nu är det väldigt, väldigt osvenskt.
Susanna Gideonsson konstaterar att det några gånger hotats med strejkbryterier i modern tid, men att det aldrig blivit så.
– Man gjorde upp om detta för nästan 100 år sedan. Så länge kollektivavtalet gäller strejkar man inte, och arbetsgivaren sätter inte in strejkbrytare, säger hon.
Veli-Pekka Säikkälä ser organiserat strejkbryteri som ett generalangrepp på hela den svenska fackföreningsrörelsen.
– Då sluter sig hela rörelsen samman.
Nej från Teslaledningen
Om de som gått in på arbetsplatserna är oorganiserade medlemmar som tänker arbeta så ska IF Metall först prata med dem, förklarar han. Arbetsplatsen är i blockad, och då ska inte arbete utföras där.
– De kan gå med i facket och få konfliktersättning, säger Veli-Pekka Säikkälä.
Kurt Eriksson är medlare i konflikten utsedd av Medlingsinstitutet. Han berättar för TT att han träffade parterna senast i tisdags.
– Teslas nordiska representanter gjorde klart att de är förhindrade att skriva på något avtal. Det är order från högsta ledningen.
Nu ser läget väldigt låst ut, konstaterar han. Inga signaler om att komma vidare i förhandlingarna har kommit.
– Jag står till förfogande. Men här är det blankt nej. Tesla vill inte ha något avtal. De nordiska representanterna är helt bakbundna, säger Kurt Eriksson.
Tesla Sveriges kommunikationschef Maria Lantz har valt att inte lämna några kommentarer till TT.
Konflikt kan utökas
Alla som jobbar på de strejkuttagna serviceanläggningarna är inte med i facket. Hur många medlemmar man har vill inte IF Metall säga, mer än att "det är många" och att flera tillkommit de senaste dagarna.
Teslaägare kan nu få svårt att få sin bil servad eller reparerad, även om det finns fler verkstäder som mekar med Teslor. Det kan också bli svårt för Teslaköpare att få sina bilar levererade.
Från och med 3 november har IF Metall utvidgat sitt strejkvarsel till att gälla ytterligare närmare 20 verkstäder. Då sätts arbetet med just Teslabilar i blockad, och även uppgifter med att färdigställa registreringar på nya Tesla.
Transport har också varslat om sympatiåtgärder i form av blockad mot fyra svenska hamnar. Teslabilarna ska inte lossas.