Enligt Svensk pilotförenings egna berÀkningar kan strejken som SAS piloter varslat om komma att pÄverka uppemot 250 avgÄngar och 45 000 resenÀrer om dagen.
SAS-ledningen kallar piloternas strejkvarsel chockerade och tondövt och Àven de analytiker TT talat med tror att varslet kan fÄ stora konsekvenser för bolaget.
"Det hĂ€r kan avskrĂ€cka framtida investerare och bli riktigt dyrt för SAS i form av ekonomiska förluster och negativa kundupplevelser. Vi uppskattar att en strejk kan kosta SAS runt 80â90 miljoner danska kronor kronor per dag", skriver Jacob Pedersen, analyschef pĂ„ danska Sydbank, i ett mejl till TT.
"Ăven tidpunkten för den potentiella strejken â som sammanfaller med sommarlovet â göra stor skada för anseendet hos fritidsresenĂ€rerna, som i framtiden kommer att bli mycket viktigare för SAS dĂ„ affĂ€rsresenĂ€rerna blir fĂ€rre", skriver han vidare.
Ingen konkurs
Att en konkurs för bolaget skulle vara nÀra förestÄende tror dock inte Jacob Pedersen.
"SAS hade mer Àn Ätta miljarder danska kronor i likvida medel i slutet av april, sÄ bolaget har en viss finansiell motstÄndskraft pÄ kort sikt", skriver han.
I februari lade SAS-ledningen fram en rÀddningsplan, SAS Forward, för det krisande flygbolaget. I korthet var planens innehÄll att konvertera skulder till eget kapital (aktier), skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.
"SAS Forward innehÄller de rÀtta initiativen, men de senaste dagarnas hÀndelser understryker att de kommer att bli mycket svÄra att genomföra. För befintliga aktieÀgare Àr det reella vÀrdet borta och deras Àgarandel kommer till stor del att utplÄnas nÀr rekapitaliseringen eventuellt genomförs i framtiden", skriver Pedersen.
HÀnger pÄ Danmark
Ăven flyganalytikern Anders Lidman ser dystert pĂ„ framtiden för det skandinaviska flygbolaget.
ââDet var ingen överraskning och ett helt riktigt beslut att regeringen inte kommer att gĂ„ in med mer pengar i SAS. Bolaget har kĂ€mpat i 20 Ă„r nu och det gĂ„r inte att försvara ett företag som har en produkt som inte klarar sig pĂ„ marknaden, sĂ€ger han.
Danska staten som Àr den andra storÀgaren har Ànnu inte kommit med nÄgot besked och sitter enligt Anders Lidman delvis i en annan sits, eftersom Kastrups flygplats Àr en av Danmarks största arbetsplats.
ââDet Ă€r inte första gĂ„ngen piloter strejkar pĂ„ SAS och det har tidigare rĂ€tt upp sig hjĂ€lpligt genom Ă„ren, men nu Ă€r SAS sĂ„ pass svagt sĂ„ att allt hĂ€nger pĂ„ om den danska staten har lust att bĂ€ra dem ett tag till, sĂ€ger han.
Saknar marknad
SAS problem grundar sig, menar Anders Lidman, i att man inte lÀngre har en tydlig marknad och klarat att hÀvda sig mot lÄgprisbolagen.
ââDet rĂ€cker med att Ă„ka ut till Arlanda eller Landvetter en tidig morgon. DĂ€r finns alla de stora europeiska flygbolagen, medan SAS inte har sĂ€rskilt mycket trafik, sĂ€ger han.
Han kritiserar Àven SAS satsning pÄ att flyga till fritidsdestinationer i Europa.
ââDet Ă€r exakt dĂ€r som lĂ„gprisbolagen Ă€r starka.