Strejkvarsel ökar pressen pÄ SAS

FÀrre biljettbokningar och dÀrmed ebb i kassan och svÄrigheter att attrahera nytt kapital. Det blir konsekvenserna av en ny pilotstrejk, men nÄgon omedelbara fara för konkurs ska inte föreligga, enligt analytikerna.

En strejk bland SAS piloter kan komma att pÄverka uppemot 250 avgÄngar och 45|000 resenÀrer om dagen. Arkivbild.

En strejk bland SAS piloter kan komma att pÄverka uppemot 250 avgÄngar och 45|000 resenÀrer om dagen. Arkivbild.

Foto: Ole Berg-Rusten/NTB Scanpix/TT

Ekonomi2022-06-09 19:55

Enligt Svensk pilotförenings egna berĂ€kningar kan strejken som SAS piloter varslat om komma att pĂ„verka uppemot 250 avgĂ„ngar och 45 000 resenĂ€rer om dagen.

SAS-ledningen kallar piloternas strejkvarsel chockerade och tondövt och Àven de analytiker TT talat med tror att varslet kan fÄ stora konsekvenser för bolaget.

"Det hĂ€r kan avskrĂ€cka framtida investerare och bli riktigt dyrt för SAS i form av ekonomiska förluster och negativa kundupplevelser. Vi uppskattar att en strejk kan kosta SAS runt 80–90 miljoner danska kronor kronor per dag", skriver Jacob Pedersen, analyschef pĂ„ danska Sydbank, i ett mejl till TT.

"Även tidpunkten för den potentiella strejken – som sammanfaller med sommarlovet – göra stor skada för anseendet hos fritidsresenĂ€rerna, som i framtiden kommer att bli mycket viktigare för SAS dĂ„ affĂ€rsresenĂ€rerna blir fĂ€rre", skriver han vidare.

Ingen konkurs

Att en konkurs för bolaget skulle vara nÀra förestÄende tror dock inte Jacob Pedersen.

"SAS hade mer Àn Ätta miljarder danska kronor i likvida medel i slutet av april, sÄ bolaget har en viss finansiell motstÄndskraft pÄ kort sikt", skriver han.

I februari lade SAS-ledningen fram en rÀddningsplan, SAS Forward, för det krisande flygbolaget. I korthet var planens innehÄll att konvertera skulder till eget kapital (aktier), skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.

"SAS Forward innehÄller de rÀtta initiativen, men de senaste dagarnas hÀndelser understryker att de kommer att bli mycket svÄra att genomföra. För befintliga aktieÀgare Àr det reella vÀrdet borta och deras Àgarandel kommer till stor del att utplÄnas nÀr rekapitaliseringen eventuellt genomförs i framtiden", skriver Pedersen.

HÀnger pÄ Danmark

Även flyganalytikern Anders Lidman ser dystert pĂ„ framtiden för det skandinaviska flygbolaget.

– Det var ingen överraskning och ett helt riktigt beslut att regeringen inte kommer att gĂ„ in med mer pengar i SAS. Bolaget har kĂ€mpat i 20 Ă„r nu och det gĂ„r inte att försvara ett företag som har en produkt som inte klarar sig pĂ„ marknaden, sĂ€ger han.

Danska staten som Àr den andra storÀgaren har Ànnu inte kommit med nÄgot besked och sitter enligt Anders Lidman delvis i en annan sits, eftersom Kastrups flygplats Àr en av Danmarks största arbetsplats.

– Det Ă€r inte första gĂ„ngen piloter strejkar pĂ„ SAS och det har tidigare rĂ€tt upp sig hjĂ€lpligt genom Ă„ren, men nu Ă€r SAS sĂ„ pass svagt sĂ„ att allt hĂ€nger pĂ„ om den danska staten har lust att bĂ€ra dem ett tag till, sĂ€ger han.

Saknar marknad

SAS problem grundar sig, menar Anders Lidman, i att man inte lÀngre har en tydlig marknad och klarat att hÀvda sig mot lÄgprisbolagen.

– Det rĂ€cker med att Ă„ka ut till Arlanda eller Landvetter en tidig morgon. DĂ€r finns alla de stora europeiska flygbolagen, medan SAS inte har sĂ€rskilt mycket trafik, sĂ€ger han.

Han kritiserar Àven SAS satsning pÄ att flyga till fritidsdestinationer i Europa.

– Det Ă€r exakt dĂ€r som lĂ„gprisbolagen Ă€r starka.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!