Superrea ska rädda handeln

Årets sista veckor blir avgörande för handeln. Stora reor drar i gång för att locka ekonomiskt pressade konsumenter.
–Black Friday och julhandeln kommer att vara viktigare än på väldigt länge, säger Sofia Larsen på Svensk Handel.

Höstens och vinterns reaperiod kan bli både kraftfullare och längre när handlarna vill bli av med för stora lager, säger detaljhandelsanalytikern Rolf Karp. Arkivbild.

Höstens och vinterns reaperiod kan bli både kraftfullare och längre när handlarna vill bli av med för stora lager, säger detaljhandelsanalytikern Rolf Karp. Arkivbild.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Ekonomi2022-11-20 13:20

Mycket står på spel när handlarna vill tömma sina stora lager före årsskiftet. Årets reaperiod kan bli extra kraftfull och pågå längre än vanligt, säger detaljhandelsanalytikern Rolf Karp på Aktiespararna.

– Det är många som ska slåss om konsumenternas pengar den här hösten, säger han.

Handeln är i ett tufft läge och pressas från alla håll, enligt Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Runt hörnet väntar vad som kallas "årets fattigaste månad" och januari 2023 kommer att bli stendöd – och kanske även februari, enligt Rolf Karp.

– Folk har inte råd att köpa någonting. Så vi kommer att se effekterna, tror jag, av en högre andel konkurser och flera kedjor som får problem efter årsskiftet.

Pandemilager ska säljas ut

E-handlarna hade medvind under pandemin och växte med rekordfart. Samtidigt gjorde leveransproblem att många bolag säkrade upp med större lager.

När läget blev allt mer oroligt våren 2022 började dock försäljningssiffrorna falla tillbaka. Risken är nu att en hel del av handlarna sitter på för stora lager, enligt Rolf Karp.

– Jag tror att det finns risk att man har köpt på sig för att man förväntade sig att det skulle komma tillbaka igen, säger han.

Men även fysiska butiker har problem med stora lager, enligt Sofia Larsen. Framför allt handlare som säljer säsongskänsliga varor som kläder och sportartiklar.

– Vi har haft en väldigt mild höst vilket har gjort att vi konsumenter inte har köpt nya vinterjackor, nya vinterskor eller nya skidor, säger hon.

– Det sker i kombination med att vi konsumenter håller mycket hårdare i plånboken.

Höga hyror hotar

För de fysiska butikerna hotar också ett helt annat problem – hyreshöjningar.

För de flesta butiker handlar det om höjningar på 10,9 procent efter årsskiftet. Samma nivå som inflationstakten i oktober enligt måttet KPI. En höjning som varken är marknadsmässig eller skälig, enligt Sofia Larsen.

– Det kommer att slå väldigt, väldigt hårt mot handlare, säger hon och fortsätter:

– Vi är också väldigt rädda för vad det här kommer att innebära också för arbetstillfällen.

En kontinuerlig dialog förs med hyresvärdarna, säger Larsen, som hoppas att man ska kunna göra avsteg vad gäller indexhyreshöjningarna.

Det kommer att att bli tufft för många butiker att klara höjningen, säger även Rolf Karp.

– Hyresvärdarna är nog inte heller beredda att sänka hyrorna bara för att det är tuffare tider, det kan jag inte föreställa mig, de har ju också högre kostnader.

Inflation och ränta skrämmer

Den underliggande inflationen, där elpriserna har rensats bort, ökade oväntat mycket i oktober, enligt Statistiska centralbyrån.

När de nya siffrorna släpptes varnade ekonomer för att Riksbanken kan höja styrräntan med en hel procentenhet nästa vecka.

– Bara tanken på det och att det står i tidningarna kommer ju skrämma folk, de får kalla kårar, helt klart, säger Rolf Karp.

Enligt Svensk Handels prognos kommer försäljningen under årets Black Friday att minska, jämfört med tidigare.

– Närmare en miljard lägre än föregående år, och det är ju ändå en markant skillnad, säger Sofia Larsen.

Fakta: Svalare Black Friday-intresse

Inför Black Friday (inklusive Black Week och Cyber Monday) har Svensk Handel gjort en konsumentundersökning för att undersöka köpviljan bland kunderna. 1 014 svenskar mellan 18 och 80 år deltog.

*52 procent av de tillfrågade uppger att de definitivt eller antagligen kommer att handla under reaveckan. En minskning med fyra procentenheter jämfört med förra året.

* Av de som planerar att handla uppger 62 procent att de kommer att köpa julklappar under Black Friday-rean.

* 53 procent uppger att de kommer att de kommer att handla något mindre eller mycket mindre i år.

* 35 procent uppger att de kommer att handla mindre på grund av ekonomiska skäl.

* Försäljningen under Black friday väntas minska. Svensk Handels prognos är att försäljningen landar på 8 miljarder kronor i år, 2021 såldes det för cirka 9 miljarder.

Källa: Svensk Handel

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!