I Sverige är den svaga kronan en utmaning, i Schweiz har den för landet viktiga klockindustrin motsatt problem. Landets valuta, schweizerfrancen, har stärkts så pass mycket gentemot dollarn att klockpriserna rusat för kunder i USA och Asien.
En dollar kostar nu bara 0:89 schweizerfranc att jämföra med 1:01 i slutet av 2022.
– Vid 0:88 schweizerfranc är det ett problem, det är mycket när USA är din största marknad, konstaterar Rolf Studer, vd för lyxmärket Oris vars klockor kan kosta motsvarande drygt 50 000 svenska kronor.
Oönskade problem
En stark egen valuta innebär oönskade problem för exportbolag och större delen av försäljningen för schweiziska klocktillverkare som Omega, Tag Heuer eller Maurice Lacroix sker internationellt och då främst i USA och Asien.
Samtidigt har efterfrågan minskat kraftigt. Under pandemin unnade sig många ett lyxur när man kunde jobba hemifrån och övriga utgifter minskade. I juli i år sjönk exporten för första gången på två år när framförallt den kinesiska marknaden kylts av ordentligt.
Minskad efterfrågan
Trots minskad efterfrågan kan flera tillverkare ändå tvingas genomföra prishöjningar. Doxa, ett av de mindre märkena men känt för att deras klockor bars av den franske oceanografen Jacques Cousteau, tvingades redan förra året höja priset i Europa då euron försvagades. Nu kan man få göra detsamma gentemot den amerikanska marknaden.
– Den amerikanska dollarn är den stora frågan, säger vd:n Jan Edöcs.