Axfood – som bland annat driver kedjorna Willy's och Hemköp – fortsätter att leverera en betydligt högre tillväxt än konkurrenterna. När nu bolagets tredje kvartal sammanfattas låg företagets tillväxt på 13 procent, mer än dubbelt så hög (6 procent) som för dagligvaruhandeln i övrigt.
Vinsten stiger och lönsamheten är intakt, visar kvartalsrapporten men på Stockholmsbörsen sjunker aktien i linje med övriga utvecklingen.
Medan även Hemköp växer mer än marknaden är det framförallt lågpriskedjan Willys som blivit koncernens stora framgångskoncept när konsumenter blivit alltmer kostnadsmedvetna. Man lyckas också behålla sina nya kunder, säger Klas Balkow:
– Alla känner av att det är ökade kostnader för hushållen men vi har haft en bra tillväxt för Willys under många år. Nu – under kanske lite mera pressade tider – så är det kanske kunder som byter butik, upptäcker Willys men också väljer att stannar kvar där, säger han till TT.
Stillastående matpriser
Hushåll som tidigare brottats med en inflationstakt som under en period toppade 10 procent har nu sett hur inflationstrycket lättat ned till 6,5 procent enligt KPI-måttet i september (jämfört med samma period 2023). Under september var dock matpriserna i det närmaste oförändrade jämfört med föregående månad, enligt SCB.
Enligt Klas Balkow är det en rad faktorer som bidrar till att livsmedelspriserna inte mattats av, bland annat kostnaderna från producentled.
– Än så länge har vi inte fått ett kostnadstryck nedåt från våra leverantörer. Det finns några kategorier som sjunkit men andra som till exempel socker som också stiger. Det har gjort att på totalen är prisnivån ganska oförändrad.
Påverkar lantbrukare
TT: Och som konsument undrar många kring prisutvecklingen för resterande 2023?
– Det är svårt för mig att sia om. Det är många saker som påverkar, vi har en väldigt svag svenska valuta, 50 procent av maten är importerad och det är kopplat till valutan plus att många insatsvaror för svenska lantbrukare som drivmedel och gödsel är kopplad till den svenska valutan.
– Vi gör vad vi kan hela tiden för att pressa priser men det är många faktorer som påverkar och vi har sett att det är snabba slag.