Det är viktigt att skilja på Swedbanks penningtvättsskandal i sig och åtalet mot tidigare vd:n Birgitte Bonnesens ansvar för informationshanteringen.
– Det här var eftereffekten av ett mycket större problem, säger Louise Brown, i dag anställd på FCG som jobbar med hantering av finansiella risker för bland annat banker.
Miljardböter
Skadan är redan skedd, banken har bland annat fått höga böter från svenska myndigheter på fyra miljarder kronor. Det finns dessutom ett kvardröjande hot om ytterligare straff från amerikanska myndigheter.
– Det gäller att skilja på åtalet mot henne som person och arbetet mot penningtvätt.
Hon pekar på vikten av att högsta företagsledningen knyter compliance-funktionen (arbete för regelefterlevnad) närmare till sig. Hon konstaterar att det fanns information internt på Swedbank att banken hade problem med stora penningtvättströmmar via den baltiska verksamheten.
– Men det har inte hanterats på ett bra sätt, och det har lett till stor historisk skada för banken, säger Brown.
Dålig hantering
Hon anar att hela näringslivet står på tå, och också har följt utfallet av åtalet. Även om det nu blev en friande dom lär ingen företagsledningen vilja hamna i samma situation.
– Det handlar om hur bra eller dåligt krishanteringen och informationshanteringen har gått till, säger Louise Brown.
Huruvida den svenska lagstiftningen är för snäll, svarar hon:
– Det krävs mer kompetenta resurser i flera delar av kedjan för att leda sådana här saker i bevis.
Oavsett utgång, åklagarna kan fortfarande överklaga – åtalet var ändå unikt.
– Det blev en friande dom, men det personliga ansvaret hamnade i fokus på ett sätt som är ganska unikt ändå, säger Louise Brown.