Detaljhandelns försäljningsvolym var i det närmaste oförändrad i januari, jämfört med december, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).
Detaljhandelns försäljningsvolym minskade med 0,1 procent. Dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent, medan sällanköpshandeln tappade 0,6 procent.
Samtidigt visar näringslivsorganisationens Svensk Handels barometer att handlarna, för elfte månaden i rad, ser negativt på de kommande tre månaderna.
Att handlarnas tro på framtida försäljning, lönsamhet och antal anställda fortfarande pekar kraftfullt nedåt, trots att vi är i början av lågkonjunkturen, oroar Svensk Handel, säger vd Sofia Larsen.
– Det är det som vi ser som riktigt allvarligt.
"Oroliga samtal"
Jämfört med samma månad förra året var försäljningsvolymen i den samlade detaljhandeln i januari 7,5 procent lägre, enligt SCB:s siffror. För sällanköpshandeln handlar det om ett tapp på 9,9 procent.
– Vi är inte förvånade över läget, det är väldigt tufft, men eftersom handeln är en så stor arbetsgivare runt om i landet så är vi oroliga för vad som komma skall, säger Sofia Larsen.
Det stora problemet är kombinationen av ökade kostnader, som höjda hyror och elkostnader, och att konsumenter handlar mindre.
Från första april väntas också arbetsgivaravgiften för unga att höjas, vilket Svensk Handel vill att regeringen ska ändra kurs kring, säger Sofia Larsen.
– Sammantaget gör det att vi får väldigt många oroliga samtal från våra medlemmar runt om i hela landet.
"I stormens öga"
Efter årsskiftet höjdes butikshyrorna med nästan 11 procent, säger Larsen. Det slår hårt mot handlare i hela landet.
Risken framåt är också att konsumenterna kommer att hålla än hårdare i plånboken, enligt Sofia Larsen.
Enligt de flesta prognoser väntas ytterligare räntehöjningar från Riksbanken.
– Det är många delar. Handeln är verkligen i stormens öga just nu, där alla siffror pekar åt fel håll, säger hon.