Onsdagskvällens besked från Ubisoft fick stora konsekvenser när en femtedel av bolagets börsvärde under en period raderades ut under intensiv handel på Parisbörsen.
Beskedet innebär en rejäl u-sväng för bolaget som bland annat har storsäljaren "Asassin's creed" i sin spelkatalog. Från att tidigare haft en positiv prognos för tredje kvartalet så sänker nu företaget sitt bokningsmål med tio procent och hänvisar till en svagare utveckling under julhandeln än vad som tidigare beräknats.
Dessutom tvingas man att ställa in lanseringen av tre speltitlar och återigen skjuta fram försäljningen av "Skull and bones", ett piratspel som utspelar sig i Indiska oceanen.
Inte ensamt
Ubisoft är dock inte ensamt, det är den tredje aktören på kort tid inom dataspelssektorn som tvingas till vinstvarning och sätter ytterligare press på en redan utsatt bransch.
Svenska bolag som Embracers, minus 6,0 procent och Stillfront, minus 4,0 procent, vid Stockholmsbörsen stängning drogs med ned i fallet.
– Vi har inte hunnit prata med de svenska bolagen ännu. Frågan är om det här ett större tema vi ser gällande försäljningen avseende december–januari, säger Jacob Edler, analytiker hos Danske bank som bevakar dataspelsbranschen, till TT.
Just julhandeln är också extremt viktig för många bolag i branschen, poängterar Jacob Edler:
– Säsongsmönstret är sådant att fjärde kvartalet är ju starkast. Många av de större spelen inom industrin som "Call of Duty", "Battlefield" eller "Fifa" släpps alltid inför julhandeln så detta kvartal är det viktigaste för gamingbolagen.
Branschen såg en extrem uppgång under pandemins utbrott då restriktioner bidrog till en hemmatrend. 2022 blev sedan radikalt annorlunda då de ofta högt belånade bolagen helt plötsligt fick se kraftiga räntehöjningar och aktiekursen föll markant, exempelvis Embracers kurs har halverats på ett års tid.
Detta samtidigt som just till exempel Embracer varit ute på en förvärvsresa och köpt massvis med andra bolag.
– Det är ett stort frågetecken och speciellt när du väger in värderingen på de nordiska gamingbolagen. Och vd:n Lars Wingeforss har påpekat att man ska inte förvärva bolag i samma takt som tidigare.
Stigande inflation
Ytterligare en utmaning precis som alla andra konsumentinriktade bolag är den kraftigt stigande inflationen. Kan företagen överföra stigande kostnader till kunden och är framför allt konsumenten beredd att betala 700 kronor för ett nytt spel, dessutom om det "bara" är en uppdaterad version av en tidigare utgåva?
– Det är en väldigt bra fråga. Jag skulle säga att det går till viss del att lyfta upp priset men elasticiteten bland spelkonsumenter är rätt dålig. Det är lättare då att höja priset på produkter du köper inne i spelet än på själva basprodukten.
De svenska spelbolagen rapporterar nu relativt sent under rapportperioden, för Embracers del den 16 februari medan Stillfront kommer dagen innan.
Då kommer också svaren hur det faktiskt har gått för dem.