Zettle, grundat som Izettle 2010 och numera ägt av Paypal, är främst känt för sin trådlösa betaldosa som i kombination med en app i telefonen hjälper småföretagare att ta emot kortbetalningar.
Den nya tjänsten, som fungerar med Android, innebär att betaldosan kan uteslutas. Transaktionerna genomförs istället genom att hålla ett betalkort eller en telefon med digital plånbok mot baksidan på säljarens Android-enhet.
– Entreprenörskapet har blomstrat under pandemin, och enkelheten är produktens stora styrka. Småföretagare kan snabbt börja sälja, oavsett om det är på en marknad, i en popup-butik eller ute på gatan, säger Stefan Knorn, produktchef på Zettle.
Utvecklingen av tjänsten började för tre år sedan, och sedan dess har tekniken förfinats steg för steg.
Går på minuten
– Dagens lösning innebär att från det att du laddat ner appen och blivit Zettlekund, vilket går på fem minuter, så kan du inom minuten komma igång och ta emot kortbetalningar.
Lanseringen sker i ett första skede i tre länder – Sverige, Storbritannien och Nederländerna – utvalda för deras höga andel kontaktlösa betalningar. Planen är att gå in på ytterligare marknader "inom kort". Mer specifik än så vill produktchefen inte bli.
– När tiden är mogen berättar vi mer.
I februari tillkännagav Apple planer på att rulla ut ett system av samma slag för Iphone, men i och med torsdagens släpp blir Zettles tjänst den första i sitt slag.
När företaget 2019 drog igång arbetet med den nya tjänsten jobbade man med ett företag som senare köptes upp av Apple, och har på så vis haft koll på konkurrentens planer. Stefan Knorn vill dock inte lägga något större vikt vid att man är först förbi mållinjen.
– Det viktigaste är att vara ute på marknaden och erbjuda de här betallösningarna när marknaden möjliggör dem.
Muskler för tillväxt
Zettle köptes 2018 av den amerikanska betaljätten Paypal i en affär värd 19 miljarder kronor. Huvudkontoret i Stockholm närmar sig 600 anställda, och med större finansiella muskler ska företaget växa ytterligare.
– Vi sitter på en unik kunskap som övriga Paypal-koncernen efterfrågar. Kontoret i Stockholm ska fortsätta utveckla och ligga i framkant med fysiska betalningslösningar.
TT: Vad är nästa steg?
– Jag tror att själva blipptekniken, och hur man kan utveckla den i olika former, är var man kommer att hitta framtidens lösningar.