Den höga inflationen och skenande energipriser gör att svenskarna är bland de mest pessimistiska i hela EU kring hur ekonomin kan komma att utveckla sig framåt.
Men allra mest negativa är svenskarna när det kommer till sin egen ekonomi och inkomster framåt. Deppigast av alla, enligt en ny rapport med siffror från september som analysföretaget GFK har sammanställt. Rapporten mäter konsumenternas förtroende för den ekonomiska utvecklingen och viljan att köpa sällanköpsvaror.
De mörka utsikterna leder till att svenskarna vill dra in på sina inköp i större utsträckning jämfört med i andra länder. De svenska konsumenterna är mest negativa till att handla sällanköpsvaror, som möbler eller tv-apparater.
När det kommer till dagligvaruhandeln är det samtidigt de med högre inkomster i Sverige – och mindre priskänsliga konsumenterna – som anpassar sitt köpbeteende som mest, enligt analysföretagets konsumentpanel i Norden.
Hög- och medelinkomsttagare, med över 400 000 kronor respektive mellan 200 000 till 400 000 kronor i hushållsinkomst, har skurit ner på sina inköp av dagligvaror med mellan 5 och 9 procent.
Samtidigt vänder sig grupperna med en högre inkomst allt oftare till lågprisbutiker för att spara in. I snitt ökade inköpen här med 14,2 procent i lågprisbutiker jämfört med samma period förra året.
Låginkomsttagare, med under 200 000 kronor i hushållsinkomst, försöker samtidigt dryga ut kronorna mer och handlar på lågpriskedjor i ännu större utsträckning, enligt konsumentpanelen. Jämfört med samma period förra året ökade den gruppen sina inköp med 12,1 procent i lågprisbutiker.