Högre försäljning, och högre vinst, till och med bättre än väntat. Lite smågodis eller en chokladbit får trösta oss när det är onda tider, och riktigt ända fram till godistillverkaren Cloetta når inte eländet.
Fast det senaste året med skenande kostnadsökningar liknar inget som vd Henri de Sauvage-Nolting varit med om tidigare.
– Jag har jobbat i den här branschen i 35 år, och jag har inte sett inflation på den här nivån tidigare, säger han. Efter pandemin blev det först brist på råvaror som vete, plast och socker, som ökade i pris.
Sedan kom kriget, och då blev allt plötsligt ännu dyrare då bland annat energipriserna steg så snabbt. Henri de Sauvage-Nolting talar om "världsrekord" i prisökningar på socker.
Kronkursen spär på inflationen
Den svenska kronan hjälper inte heller till att hålla priserna nere, förklarar han.
– Den ger 10 procent extra inflation, kan man säga.
Men Cloetta i sin tur höjer inte sina priser procentuellt gentemot sina kunder.
Inga procentuella höjningar
– Vi höjer öre för öre. Det gör att vår procentuella marginal går ned.
Cloetta försöker också göra egna besparingar, bland annat genom att energieffektivisera och genom att rationalisera tillverkning i Nederländerna och Belgien.
Men sötsuget minskar inte trots sämre tider, så efterfrågan på godis håller i sig, enligt Henri de Sauvage-Nolting.
– Godisbranschen är väldigt stabil. Man äter inte mer, men inte heller mindre godis.
I dåliga tider brukar folk äta mindre ute, och då passar det också med en godispåse hemma i soffan, förklarar han.
Nu hoppas han att kostnadsökningarna ska lugna ned sig.
– Vi ser att energikostnaderna är lägre. Nu stabiliseras råvarukostnaderna på en hög nivå. Förväntningarna är att inflationen ska komma ned, säger Henri de Sauvage-Nolting.