Svensken har redan börjat snåla

När allt blir dyrare tvingas vi hålla hårdare i våra plånböcker. Men vad drar vi in på? I vissa branscher syns redan tecken på att inflationen får efterfrågan att minska.

Nu stiger inflationen – och pengarna måste räcka till det nödvändigaste. Vad drar vi in på? Arkivbild.

Nu stiger inflationen – och pengarna måste räcka till det nödvändigaste. Vad drar vi in på? Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2022-04-15 11:06

Ännu finns inga säkra data på hur vi ändrat vår konsumtion, förklarar Joakim Wirén, detaljhandelsanalytiker på Handelns utredningsinstitut (HUI). Men det finns kända mönster.

– Historiskt gynnas lågprishandeln av lågkonjunktur, säger han.

Beroende av bil

Frågan är hur vi kommer att tänka när det gäller nybilsköp. Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) sänkte sin prognos för nya bilar under måndagen. Men det är inte framför allt vikande efterfrågan som ligger bakom, utan trassel med utbud och leveranser.

– Det finns en stor oro för ökade priser och folk håller i sina plånböcker. Men samtidigt så är vi så beroende av våra fordon, säger han.

Han tror inte att efterfrågan på nya bilar kommer att påverkas så mycket framöver, däremot kommer den att förändras. Folk kommer antagligen vilja köra billigare när drivmedlet skenar i pris, och då kan fler vilja ha exempelvis elbilar eller bränsleeffektivare fordon, tror han.

Elektronikbranschen har redan sett att vi köper mindre av vissa varor, som tv-apparater. Spelkonsolerna säljs ännu i samma utsträckning.

– Om gemene man får ökade kostnader för energi och drivmedel så håller man hårdare i plånboken, säger Pernilla Enebrink, vd för branschorganisationen Elektronikbranschen.

Minskningen är dock inte så stor för mobiltelefoner, för vi behöver våra mobiler, förklarar hon.

Efterlängtad guldkant

Kanske är det lyx och uteliv vi får dra in på. Men två dystra pandemi-år gör att vi nu längtar väldigt mycket efter både krogbesök och resor, konstaterar Joakim Wirén. Han tror inte att det är det som vi i första hand vill spara in på nu. Trots att allt blir så dyrt.

Thomas Jakobsson, chefekonom på Visita, besöksnäringens branschorganisation, är dock bekymrad.

– Vi kläms i en rävsax. Inköpspriserna blir betydligt högre och pressar marginalerna och lönsamheten, samtidigt som hushållens konsumtionsutrymme minskar. Det ser inte alls positivt ut, säger han.

Han tror att sådant som krogbesök är det som hushåll delvis kommer tvingas att välja bort. Men inte semestern, vilket kan tala för att hotellen möjligen kan klara sig något bättre. Särskilt i år, då så många svenskar är tvingade att stanna hemma i Sverige i år igen på grund av passkaoset. En klen tröst, men många stannar nog ändå hemma när det är oro i världen och de ekonomiska utsikterna försämras, tror han.

Spara mindre

Joakim Wirén tror att folk kan komma att spara något mindre då det blir dyrtider. Lån till exempelvis renoveringar kan också minska, tror han.

Men det som vi trots allt inte kommer att ge upp är den snygga frisyren, enligt Staffan Westman, vd på Frisörföretagarna. Efter två år med risiga, hemmaklippta pandemikalufser så tror han att vi ändå kommer att prioritera att gå och klippa och färga oss.

– Frisörerna har haft en tuff period, särskilt i januari i år. Men nu har kunderna återkommit.

Likadant är det för klädhandeln, enligt Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Kunderna har återkommit till klädbutikerna när fler är tillbaka på kontoret. Men det har varit en tuff tid, med leveranser som kommer fram i fel tid, förklarar han.

Både Staffan Westman och Mats Hedenström tror ändå att vi kommer att prioritera vårt utseende.

– Två år med pandemin, och kanske en ful utväxt i håret, då vill man känna sig snygg. När det är lite deppigt så vill man unna sig att vara fin för att pigga upp sig, säger Staffan Westman.

Fakta: I väntan på nya prognoser

Kriget i Ukraina och den snabbt stigande inflationen har gjort att gamla prognoser från branschorganisationer som spådde god återhämtning efter pandemin nu måste göras om.

Elektronikbranschen har konstaterat att försäljningen börjar påverkas av inflationen.

Hotell- och restaurangbranschens organisation Visita håller just nu på att försöka få fram en ny prognos.

HUI:s nästa prognos kommer i juni.

Under torsdagen kom Statistiska centralbyrån, SCB, med beskedet om inflationen, som nu är 6,1 procent i årstakt för mars. I februari låg den på 4,5 procent.

Den 27 april kommer Riksbanken att ha sitt penningpolitiska möte, allt fler tror att det då kan komma en räntehöjning.

Källa: Elektronikbranschen, Visita, HUI, SCB och Riksbanken

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!