– Nuvarande karantänsregler behöver ändras. Antingen att man tar bort det helt eller att man minskar antalet dagar, säger Jonas Frycklund, tillförordnad chefekonom på Svenskt Näringsliv.
En undersökning som Svenskt Näringslivs företagarpanel gjorde 17–18 januari visar att sju av tio företag påverkas negativt av karantänsreglerna som innebär att man ska stanna hemma i minst sju dagar om någon i ens hushåll har testats positivt för covid-19.
– Företagen drabbas brett och tvärs över branscherna på grund av den höga frånvaron. En del drabbas för att många är sjuka, men karantänsreglerna gör att många som är friska är hemma just nu, säger Jonas Frycklund.
Inte kan arbeta
Frycklund säger att reglerna i förlängningen kan leda till en sämre pandemihantering då människor som har samhällsviktiga arbeten inte kan arbeta.
När det gäller andra restriktioner var påverkan inte lika stor hos företagen, enligt Svenskt Näringslivs undersökning. Gällande att undvika kollektivtrafik svarade 23 procent av företagen att det påverkade dem negativt, och gällande hemarbete påverkades 37 procent av företagen negativt.
En majoritet påverkas negativt
Sett till restriktionerna som helhet svarade 53 procent av företagen att de nya restriktionerna har en negativ inverkan på deras verksamhet.
De som upplever störst påverkan av restriktionerna är handel, besöksnäring och transport. Bland de företagen svarade 64 procent att restriktionerna som helhet hade en negativ inverkan. Bland byggföretag och industri svarade 43 procent av företagen att de påverkades negativt.
Mindre förståelse för restriktioner
Svenskt Näringsliv har också frågat företagen om de har större eller mindre förståelse för de nya restriktionerna än de som kom i början på pandemin.
Tio procent svarade att de hade större förståelse, 48 procent svarade att de hade mindre förståelse och 40 procent svarade att det inte var någon skillnad.
– Det finns en mindre förståelse hos företagen nu jämfört med hur det var i början på pandemin. Det är en stämningsmätare, säger Jonas Frycklund.
Undersökningen som Svenskt Näringsliv gjorde skickades ut till 4 000 företag, varav 1 271 företag svarade, vilket ger en svarsfrekvens på 32 procent.