Under förmiddagen, kort innan bolagets delårssiffror skulle presenteras, kom beskedet.
Den amerikanska tobaksjätten lägger ett bud på 106 kronor per aktie, en premie på 39,4 procent i förhållande till måndagens stängningskurs innan det att aktien rusade under gårdagen.
Jacek Olczak, vd för Philip Morris, utvecklar i en exklusiv intervju med TT varför man vill köpa upp bolaget:
– Det är viktigt för oss utifrån att du knappast kan hitta ett annat bolag som passar oss så perfekt som komplement utifrån sin produktkategori (tobaksfritt snus). Swedish Match är utan tvivel marknadsledande där och vi behöver inte börja från noll så "halleluja", det är perfekt för oss.
Styrelsen föreslår nu aktieägarna att tacka ja till budet och Lars Dahlgren, vd för Swedish Match positiva effekter även för det svenska bolaget.
– Vi kommer att kunna få en helt annan utväxling på vår affär om det här blir av. I USA kan vi bli ännu starkare som bolag med en bredare portfölj. Vi ser också spännande möjligheter på marknader utanför Skandinavien och USA och får en helt annan möjlighet att nå ut med våra varumärken på ett globalt plan och nå miljontals cigarettrökare, säger han till TT.
Avvecklade verksamhet
Bolagets ursprung finns i statliga Svenska Tobaksmonopolet och Svenska Tändsticksaktiebolaget grundat av Ivar Kreuger. Via företagsnamnet Procordia, ägarskap av Volvo blev snusföretaget slutligen särnoterat på Stockholmsbörsen 1996. Tre år senare beslutades att avveckla cigarettverksamheten och i stället fokusera på rökfria tobaksprodukter.
Philip Morris i sin tur är ett gigantiskt tobaksbolag med över 71 000 anställda. Förknippat med varumärket Marlboro omsatte man drygt 300 miljarder kronor förra året vilket kan jämföra med drygt 18 miljarder för Swedish Match.
Swedish Match har dock en marknadsledande position i bland annat USA när det gäller det så kallade tobaksfria snuset som man säljer under varunamnet Zyn. Den marknaden vill nu Philip Morris åt när avsikten är att allt större delen av omsättningen ska komma från just rökfria produkter.
I Kungälv och Göteborg har Swedish Match merparten av sin svenska verksamhet med 1 300 anställda.
Enligt Lars Dahlgren finns inga skäl till att verksamheten i Västsverige kommer att utlokaliseras till någon annan del av världen.
– Det är väldigt tydliga signaler om att bygga och investera i Swedish Match, behålla namnet, det här är inte ett kostnadssynergicase. En sådan situation väcker självklart tankar och frågor hos anställda men ambitionen är väldigt positiv för verksamheten.
Jacek Olczak:
– Nej, det finns inga intentioner. Vi vill behålla och utveckla den svenska verksamheten för det är i grunden källan till produkterna just nu, annars har vi ingenting. Där finns också anställda som har kunnandet.
Har ratats
Swedish Match är numera framförallt ett snusföretag men med viss cigarrverksamhet, som man försökt att knoppa av. Bolaget har dock ratats av svenska fondförvaltare ur ett hållbarhetsperspektiv. I stället har utländska investerare gått in i bolaget som nu försvinner i amerikansk ägo.
Lars Dahlgren påpekar att ägarfrågor är något för styrelsen men påpekar ändå:
– Som representant för bolaget anser jag att det är väldigt synd att det är så många som inte förstått vilken nytta Swedish Match gör med sina produkter och som dessutom skapat arbetstillfällen. Min personliga åsikt är att det finns investerare som gjort det alldeles för enkelt för sig och ratat sektorer, det är inte det mest konstruktiva sättet att använda sitt kapital.