Den statliga flygplatsoperatören Swedavia har investerat miljarder i Arlanda. Ändå vinner konkurrenten Kastrup mark, vilket oroar vd:n Jonas Abrahamsson, skriver Dagens Nyheter.
Den svenska flygskatten är en stor konkurrensnackdel för Arlanda, menar Abrahamsson, och innebär nästan dubblerade kostnader för flygbolagen vid långflygningar, exempelvis till Japan eller Thailand.
– Då spelar det ingen roll hur konkurrenskraftiga vi är som bolag eller hur låga våra flygplatsavgifter är, säger han till DN.
En översyn av flygskatten är därför av högsta prioritet, säger Abrahamsson, som menar att skatten hämmar omställningen till ett hållbart flyg.
– Speciellt eftersom det redan finns styrmedel på EU-nivå. Det finns ett system för reduktionsplikt där man gradvis ökar inblandningen av förnybart bränsle.
– Och man tittar på en eventuell gemensam beskattning på Europanivå. Det vore bättre för det snedvrider inte konkurrensen.
Chalmersforskaren Jörgen Larsson, som studerat klimatstyrmedel inom flyget, menar dock att flygskatten i stället borde höjas om regeringen ska kunna nå klimatmålen.
– Det är det främsta etablerade styrmedlet, säger han till tidningen.