Banken har utlovat åtgärder före utgången av tredje kvartalet i år och ärendet är nu avslutat.
"Undersökningen har utmynnat i vissa iakttagelser som FI bedömt som brister i bankens hantering av sträng kundautentisering vid identifiering och autentisering samt likvärdiga och grundläggande funktioner i kund- och särskilda gränssnittet", skriver FI.
FI bedömer att åtgärderna som banken angett är tillräckliga och att tidplanen är godtagbar. "Ärendet ska därför skrivas av", skriver myndigheten.
Enligt EU-lagstiftning ska det vara lika enkelt för bankkunder att betala via en tredjepartsleverantör som det är att betala direkt i bankens app eller internetbanken. Om gränssnittet har extra steg eller kontroller som inte finns i bankens tjänst kan det innebära hinder som inte är förenligt med lagen.
Enligt Swedbank handlar de brister som FI identifierat främst om tillgänglighet, funktionalitet och prestanda i tredjepartsgränssnittet.
"Det handlar om hur vi säkerställer att vi har med rätt kund att göra i alla situationer, utan att samtidigt få en sämre användarvänlighet för tredjepartsleverantörernas tjänster", skriver Swedbank i en kommentar till TT.