Philip Morris dominerar tillsammans med Japan Tobacco International (JTI) tobaksmarknaden i Ryssland med marknadsandelar på 31 respektive 35 procent.
Förutom Swedish Match äger Philip Morris varumärken som Marlboro och Chesterfield. Koncernens ryska dotterbolag redovisade i fjol ett vinstlyft på 45 procent jämfört med året före och betalade in mer än 136 miljoner dollar (motsvarande 1,5 miljarder kronor) i skatt i Ryssland under det året.
I JTI-koncernen ingår varumärken som Winston och Camel och enligt ett uttalande från NAZK, en ukrainsk myndighet för korruptionsbekämpning, stod bolagets skatteinbetalningar för 1,4 procent av Rysslands federala budgetintäkter 2020.
JTI har redovisat att man drog in två miljarder på verksamheten i Ryssland i fjol, vilket motsvarar elva procent av koncernens totala intäkter under året. Koncernen fortsätter samtidigt produktion och distribution av sina produkter i Ryssland.