Drivmedelskedjorna höjde bensinpriset med 25 öre litern till 17:84 kronor. Dieseln blev samtidigt 20 öre dyrare och kostar efter höjningen åter över 19 kronor litern, närmare bestämt 19:07, enligt de rekommenderade priserna på bemannade stationer. Detta sedan världsmarknadspriset på råolja dragit iväg igen.
Trots höjningen – en bra idé är ändå att fylla tanken innan årsskiftet, speciellt för bilägare som kör på diesel. För på nyårsdagen väntar ett nytt, betydligt saftigare påslag, i storleksordningen runt 80 öre litern för dieseln och kanske runt 30 öre för bensinen.
Minst lika mycket
Orsaken är i huvudsak den ökade reduktionsplikten, det vill säga kravet på mer inblandade, förnybara bränslen i dieseln och bensinen. Förra gången reduktionsplikten ökade, i augusti tidigare i år, steg dieselpriset med runt 75 öre litern inklusive moms.
Lennart Olsson, ansvarig för prissättning på drivmedel på Circle K, kan inte säga den exakta höjningen nu vid årsskiftet.
– Men det blir minst i samma nivå, säger han.
Bakgrunden till de rejäla höjningarna är att biodrivmedel är dyrare än de fossila inslagen.
– Och priset på förnybara drivmedel har gått upp kraftigt i år, säger Lennart Olsson.
Höjd skatt
Och drivmedelsskatten är lika dyr oavsett hur mycket förnybart dieseln och bensinen innehåller. Den skatten höjs för övrigt med åtta respektive tio öre för dieseln och bensinen vid årsskiftet.
Sammantaget kan dieseln ha sprängt 20-kronorsvallen några timmar efter att nyårsklockorna har ringt in det nya året. Bensinhöjningen blir i sammanhanget mer beskedlig, kanske 30 öre.
Att dieseln dragit ifrån bensinpriset så kraftigt senaste året hänger ihop med att det går att blanda i betydligt mer och dyrare förnybart i dieseln. Bensinmotorerna klarar inte samma mängd biodrivmedel.