Den 25 juni omkom en 35-årig kvinna och nio personer, däribland flera barn, skadades i en olycka på bergochdalbanan Jetline på Gröna Lund.
Dödsolyckan är den största orsaken till att nöjesparken denna sommar tappar 32 procent av sina besökare jämfört med 2022. Omsättningen landar på 351 miljoner kronor (till och med 24 september) – att jämföra med 551 miljoner för samma period i fjol.
– Det är klart att olyckan gör ett tydligt avtryck. Bara det att stänga nio dagar i juli är ju flera procent av vår omsättning, säger vd Jan Eriksson.
"Vågar komma till oss"
Andra faktorer som spelat in är sommarens ostadiga väder och större hål i svenskarnas plånböcker.
– Jag tror att vi hade haft en ganska utmanande sommar oavsett olycka eller inte. Med tanke på konjunkturläget, den privata plånboken och väderförutsättningar, som ju alltid påverkar oss mycket, säger Jan Eriksson.
Totalt besökte drygt 720 000 människor Gröna Lund denna sommarsäsong. Förra året var besökssiffran över miljonen (1 059 577 besökare).
– Vi ser en återväxt tydligt från de första julidagarna efter att vi öppnade igen och till det att vi stängde sommarsäsongen för en vecka sedan. Jag upplever att gäster vågar komma till oss och att de vågar ha roligt. Jag känner inte att det finns en tydlig oro hos gästerna, vilket känns fantastiskt.
Det ekonomiska bakslaget för nöjesparken kommer naturligtvis även påverka ägaren Park and Resorts resultat. Koncernen äger även Skara Sommarland, Kolmården och Furuvik, men Gröna Lund är det stora flaggskeppet.
"Se över kostnadskostymen"
För nöjesjätten har den tunga sommaren lett till att man pausar sin vintersatsning, som hade premiär förra vintern. Det beror dels på sommarens ekonomiska resultat och dels på konjunkturläget.
Det är inte heller uteslutet att det ekonomiska resultatet för 2023 leder till varsel om personalneddragningar.
– Vi är just nu i budgetprocessen för 2024, som förstås sätter vilka ramar vi har att förhålla oss till. I vintersatsningen hade vi en ambition att bli en helårsverksamhet – när vi nu tillfälligt pausar den satsningen måste vi också se över kostnadskostymen. Vi försöker hitta vägar till en sund lönsamhet 2024, säger Jan Eriksson.