Det är tidningen Råd och Rön som varje år sammanställer en lista över de bolag som fått flest anmälningar hos Konsumentverket.
Det företag som hittills toppar listan år 2022 är Telia med 524 anmälningar – och enligt tidningen riktas missnöjet i huvudsak mot företagets kundtjänst.
År 2021 placerade sig telekombolaget på listans andraplats, och Konsumentverket har valt att följa upp det ärende som inleddes förra året.
– Vi håller koll på detta fortlöpande, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket, till Råd och Rön.
Telias pressavdelning skriver i ett mejl till TT att den största delen av företagens ärenden är kopplade till en förhandling med Viaplay som inte "gick i lås".
"Vi är otroligt ledsna för att våra kunder hamnade i kläm i dessa diskussioner. Sedan sändningsrättigheterna från Viaplay upphörde har vi jobbat med högsta prioritet för att ersätta våra kunder på allra bästa sätt", skriver Telia bland annat.
På plats nummer två på Råd och Röns lista finns Detur, ett resebolag som tidigare i år hastigt stängde ned sin verksamhet med uteblivna resor och strandsatta resenärer som följd.
Tre platser på topplistan upptas av bilvärderingssajter, där kunder bland annat fått fakturor på tjänster de trott var gratis. Enligt Konsumentverket är bolag med inriktning på bilvärdering vanligt förekommande på listan – år efter år.
– Det är frustrerande, det orsakar mycket problem. Samtidigt är det inte förbjudet att driva en bilvärderingssajt och ta betalt för det. Men det ska finnas skäliga villkor och pris ska framgå, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.