Så sent som i helgen deklarerade Verizons koncernchef Hans Vestberg och hans kollega på AT&T att lanseringen skulle äga rum onsdagen den 5 januari – redan det en månad senare än planerat. Detta trots att flygbolag flaggat för att de skulle gå till domstol för att stoppa lanseringen av de nya ultrasnabba mobilnäten, då de anser att 5G-tjänsterna potentiellt kan störa elektronik och hota flygsäkerheten.
Specifikt ser flygbolagen en risk för att autopilotsystem och navigationsutrustning för landning i dålig sikt kan störas av 5G-trafik då de systemen använder närliggande frekvenser.
Påtryckningar från Bidenregeringens transportminister Pete Buttigieg och chefen för luftfartsmyndigheten FAA Steve Dickson verkar dock ha fått de båda telekomjättarna att ge med sig.
Uppskovet operatörerna nu har gått med på ger två veckors frist för flygindustrin att förbereda sin verksamhet för att undvika att 5G-trafiken stör flygtrafiken runt flygplatser i USA.
"Vi ser fram emot att använda den ytterligare tiden och utrymmet för att minska störningarna kopllande till denna 5G-lansering", skriver FAA i ett uttalande.