Förra året blev det sämsta för Tesla på börsen sedan noteringen 2010. Sedan toppen i november 2021 har värdet på bolaget minskat med 900 miljarder dollar, enligt Bloomberg.
Det stora raset har slagit hårt mot många eftersom aktien är en småspararfavorit, men också mot företagets vd Elon Musk som har varit tvungen att sälja aktier i bolaget för att finansiera sitt dyra Twitterköp.
Bolagets senaste rapport blev en besvikelse. Tesla missade för tredje kvartalet i rad analytikernas förväntningar över antalet levererade bilar.
Det kan låta dystert, men i jämförelse med andra biltillverkare är Tesla trots raset fortfarande högt värderat. Vid årsskiftet låg börsvärdet på 389 miljarder dollar, motsvarande runt 4 000 miljarder kronor.
Det gör elbilstillverkaren större än Toyota, General motors, Stellantis och Ford – tillsammans, enligt Bloomberg.
Volvo Cars har som jämförelse ett börsvärde på nära 150 miljarder kronor.
Drivit hela bilmarknaden framåt
– Tesla har haft en bättre tillväxt och en högre marginal än andra biltillverkare. Det är ett fantastiskt bolag som har drivit hela bilmarknaden framåt, så därför kanske den höga värderingen är befogad, säger Johan Nilke, techförvaltare på Lannebo Fonder.
Men värderingen är också hög jämfört med techbolag, vilket är svårare att motivera, enligt Johan Nilke.
– Även om aktien inte ser lika dyr ut längre så bygger priset på att de ska fortsätta leverera tillväxt, det är där osäkerheten finns. De senaste tre kvartalen har bolaget underpresterat, säger han.
Runt hörnet hopar sig fler orosmoln. Lågkonjunktur, fortsatta problem med leveranser och dyrare batterier hör till några.
Men även Elon Musk själv, och hans fokus på Twitter, har lyfts som ett problem av flera analytiker och ägare under året.
– Han försöker reda ut Twitter och har sålt aktier i Tesla för över 40 miljarder kronor sedan 2021. Det kan finnas ett fortsatt finansieringsbehov i Twitter, men även SpaceX har ett finansieringsbehov, säger Johan Nilke och fortsätter:
– Musk har varit en väldig fördel när det kommer till att driva upp bolaget, men det blir jobbigt för en aktie med en sådan oberäknelig person i ledningen, frågan är hur länge andra ägare och styrelsen har tålamod med det, och vad det får kosta.
Tesla är fortfarande ohotad etta när det kommer till försäljning av rena elbilar i världen. Men konkurrensen ökar, både från rena elbilstillverkare men också från traditionella biltillverkare som BMW.
"Inte gjort något åt designen"
När BMW nyligen släppte nya siffror framgick att bolaget sålde 2,4 miljoner fordon totalt under 2022, varav 10 procent var helt elektriska. Under 2023 ska bolaget utöka den andelen till 15 procent, enligt Reuters.
– Vi ser att andra bilmärken släpper elbilar som seglar upp och blir populära. Ska man vara helt ärlig har inte Tesla gjort något åt sin design sedan de startade för snart 20 år sedan, de andra biltillverkarna har en fördel i att de är vana vid att släppa nya modeller och designer, säger Johan Nilke.
Enligt Forbes har Teslas andel av den amerikanska elbilsmarknaden gått från 79,4 procent under perioden januari–september 2020, till 65,4 procent under samma period 2022.
Frågan är om den annalkande lågkonjunkturen kommer att påverka Teslas marknadsandelar ytterligare.
Enligt Nicklas Andersson, sparekonom på Avanza, kan Tesla påverkas av att folk håller hårdare i plånboken. Tidigare i veckan kommunicerade bolaget också ut en prissänkning.
– Marknaden pratar om logistiska utmaningar, men också om efterfrågan. Det går inte att komma ifrån att det är ganska dyra bilar, säger han.
Men samtidigt växer marknaden snabbt.
– Jag är helt övertygad om att Teslas marknadsandel kommer att sjunka när konkurrenterna får vind i seglen och får upp produktionen. Det betyder inte en mindre kaka för Tesla, men en mindre del av en större kaka. Andelen elbilar globalt är fortfarande försvinnande låg, säger Nicklas Andersson.