Natten till fredag inleddes en strejk på Teslas verkstäder. Men ändå pågår arbete där.
– Det är väldigt sällsynt, säger Maths Isacson, arbetsmarknadsexpert och professor emeritus i ekonomisk historia vid Uppsala universitet.
Om det är arbetsgivaren som gjort påtryckningar, eller om arbetarna själva inte är med i facket och oinsatta i att de inte ska arbeta vid en strejk är ännu inte utrett.
Oavsett är det ett problem, anser Maths Isacson.
– De är på väg att förstöra en modell som har funnits så länge och har varit gynnsam för svensk ekonomi under många, många år, säger han.
Han syftar på att Tesla inte vill teckna kollektivavtal, vilket är anledningen till att IF Metall gått ut i strejk på deras verkstäder.
Kan påverka ekonomin
Om inte Tesla går med på att teckna kollektivavtal är risken stor att konflikten sprider sig, anser Maths Isacson.
Senare under torsdagen varslade också fackförbundet Transport om sympatiåtgärder i form av en blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.
– Risken är stor att man får se en massa andra strejker och konflikter på arbetsmarknaden. Det gynnar inte någon utan kan påverka stabiliteten i ekonomin, säger Maths Isacson.
"Kan krackelera"
Det är i och för sig inte första gången som man försöker bryta med idén om att teckna kollektivavtal, men Maths Isacson kan inte minnas något stort företag som har lyckats med detta. Bland små företag är det vanligare att sakna kollektivavtal.
– Frågan är vad Tesla med sina muskler kan åstadkomma för ingång i det här som kan vara början på något nytt. Det kan krackelera.
Men Maths Isacson tror ändå att Tesla till slut kommer tvingas att vika sig.
– Jag tror att Tesla måste förstå att de tjänar på att faktiskt teckna de här avtalen. Det här är förhandlingsbart och går att lösa.
TT har sökt Tesla utan resultat.