Fredagen övergick i lördag, men trots att tidsfristen vid midnatt passerades fortsatte förhandlingarna in på småtimmarna.
– Vi står långt i från varandra, det gör vi. Men vi tycker att det här är så viktigt för passagerarna att vi är villiga att försöka på övertid, säger Marianne Hernæs, SAS förhandlingschef på pilotområdet, vid midnatt.
En ny tidsfrist sattes först till klockan 05 på lördagsmorgonen, men vid 01-tiden kom beskedet att den skjuts upp till klockan 11 på förmiddagen.
– Det går vidare, vi prövar att se om vi kan nå ett resultat så att flygplanen kan flyga i morgon, men det kräver att vi arbetar, säger Keld Bækkelund Hansen, ledare för fackförbundet Dansk Metal.
– Det är så klart en hel del som har fallit på plats, tillägger han.
Trots att ingen överenskommelse hade uppnåtts före midnatt inleds inte strejken ännu. En sådan skulle innebära att 200–250 plan stoppas varje dag, och upp mot 30 000 passagerare berörs dagligen mitt i den mest hektiska semestertiden, enligt SAS kommunikationschef
– Det hoppas vi inte händer. Hamnar vi i det läget är det riktigt, riktigt illa. Det går inte att boka om passagerare nu, för det är proppfullt på alla plan, säger SAS kommunikationschef Karin Nyman.
Hotar med konkurs
Från norskt håll satte man under fredagen hård press på SAS. Det norska pilotfacket hotar med att driva företaget i konkurs.
– Ja, otvivelaktigt. Om företaget inte klarar att förhålla sig till den skandinaviska modellen så anser vi att det är en aktör som inte har rätt att överleva, säger Roger Klokset, ledare för fackföreningen Norske SAS-flygeres forening (NSF) till norska VG på frågan om man är beredd att låta bolaget gå i konkurs.
Enligt Roger Klokset är de anställda upptryckta i ett hörn och har inga alternativ.
– Jag kan säga att att det sista vi önskar är att det blir strejk men för oss är det här en principiell kamp för grundläggande rättigheter för anställda i Norden, säger Klokset.
"Absurt uttalande"
Karin Nyman är bestört över det norska pilotfackets uttalande.
– Det är ett fullständigt absurt uttalande. Vi befinner oss i en svår ekonomisk situation, vi måste ta oss igenom transformationsplanen. Att i det läget vi befinner oss i hota med konkurs, det är chockerande nonchalant, säger Karin Nyman.
Även det svenska pilotfacket uttrycker sig kritiskt om SAS förhandlingsposition.
"Svensk arbetsmarknad bygger på respekt för ingångna avtal och samarbete mellan parterna. En arbetsgivare som försöker att organisera sig bort från arbetsgivaransvar och ingångna avtal genom att starta brevlådeföretag har ingenting på svensk arbetsmarknad att göra och saknar existensberättigande", säger Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, i en skriftlig kommentar till TT.
Det svenska Medlingsinstitutet vill inte kommentera förhandlingarna.
"Arbetet pågår. Vi spekulerar aldrig", skriver medlaren Jan Sjölin till TT under fredagskvällen.