2020 lanserade Lidl sneakers i kedjans vÀlkÀnda fÀrger. Den begrÀnsade upplagan blev en ovÀntad succé och gympaskorna som kostat 199 kronor sÄldes för det mÄngdubbla pÄ nÀtet.
PÄ mÄndag Àr det dags igen. En ny omgÄng tröjor, byxor, skor och accessoarer i klatschigt blÄtt, gult och rött landar i butikshyllorna nÄgonstans mellan krögarpytt och tacokrydda.
Ironiskt förhÄllningssÀtt
Emma Severinsson Àr lektor i modevetenskap vid Lunds universitet. Hon kopplar Lidls modesuccé till normcoretrenden, med "pappaskjortor" och illasittande byxor.
Det handlar om ett ironiskt förhĂ„llningssĂ€tt â att visa att man egentligen vet vad som Ă€r god smak. Att medvetet ha ett par byxor som sitter fult Ă€r nĂ„got annat Ă€n att ha ett par byxor som sitter fult utan att man vet om det.
ââDet handlar om det klassiska "de som vet, de vet". Det Ă€r inte coolt att ha LidlklĂ€der eller Lidlskor om man inte Ă€r medveten om att det inte Ă€r coolt egentligen.
Mer marknadsföring
Hon pekar ocksÄ pÄ att LidlklÀderna som en klassmarkör. Det Àr inte coolt att ha sneakers för 199 nÀr man inte har rÄd med nÄgot annat.
ââMen det kan göras mode av denna typ av sneakers av dem som egentligen har rĂ„d att konsumera dyrare skor.
Den första sneakerskollektionen dök upp i Lidl-butikerna utan nÄgon större marknadsföring. Nu lÀgger man mer krut pÄ kampanjerna, nÄgot som kanske inte ger det resultat man hoppas
ââVisst, de fĂ„r uppmĂ€rksamhet, men det skulle ocksĂ„ kunna ge motsatt effekt. NĂ€r trenden blivit mainstream Ă€r skorna inte lĂ€ngre lika eftertraktade.
De första kollektionerna sĂ„ldes snabbt vidare till mycket högre pris pĂ„ nĂ€tet, men en snabb koll pĂ„ olika marknadsplatser visar att suget dĂ€r stannat av. OanvĂ€nda sneakers frĂ„n 2021 ligger ute pĂ„ Tradera för 199 kronor â lika mycket som de kostade i butik.