2,3 miljoner Toyotabilar såldes i landet, medan GM – som har sålt flest bilar i USA sedan 1931 – såg sin försäljning landa på 2,2 miljoner.
Toyota ökade sin försäljning i USA med omkring 10 procent, medan GM tappade 13 procent, jämfört med 2020. En orsak till GM:s detronisering är att bolaget haft svårare att hantera halvledarbristen, vilket har gjort att det varit brist på bilar hos återförsäljarna. Toyota hade å sin sida byggt upp ett lager av chip, och satsade på att den amerikanska bilmarknaden skulle återhämta sig efter pandemin, rapporterar The Wall Street Journal.
Men Toyota tror inte att man kommer att stanna som herre på täppan i längden.
– Ja, vi passerade General Motors i försäljning. Men för att vara tydlig: Det här är inte vårt mål, inte heller ser vi det som hållbart, säger Jack Hollis, Toyotas vice verksamhetsansvarig i Nordamerika, i ett samtal med pressen och tillägger att företaget inte räknar med att använda det i sin marknadsföring.
Totalt nådde nybilsförsäljningen i USA 15 miljoner förra året, färre än normalt, men även Tesla, Hyundai, Mazda och Honda sålde mer än vanligt.