Svenska hamnarbetarförbundet funderar på om deras blockad, som ska börja gälla den 28 mars, ska tidigareläggas eller inte.
Förbundet har fått en rad tips om fartyg som ska vara på väg från Ryssland till olika svenska hamnar den här veckan.
Det handlar exempelvis om ett fartyg med massaved och en leverans av koks.
"Behöver förtydligas"
På måndagen fanns dock inga beslut om att påbörja blockaden i förtid och att förbundet därmed skulle bryta mot reglerna om varselplikt.
– Vi vet inte riktigt hur vi ska göra. Det enda jag kan säga konkret är att vi inte har fattat något beslut om att tidigarelägga det ännu i alla fall, sade Erik Helgeson, vice ordförande i Hamnarbetarförbundet.
Arbetsgivaren Sveriges Hamnar vill dessutom se ett förtydligande innan stridsåtgärderna träder i kraft och har därför nu lämnat in en så kallad varselinvändning.
Sveriges Hamnar vill bland annat veta vad Hamnarbetarförbundet menar med "ryskt import- eller exportgods" och "ryskkontrollerade fartyg".
"Detta behöver förtydligas", skriver Sveriges Hamnar i ett pressmeddelande.
Transport har velat vänta in besked från regeringen eller EU om de ryska fartygen som kommer till olika svenska hamnar innan beslut tas om hur frågan ska hanteras.
Efter ett sedan tidigare inplanerat styrelsemöte på tisdagen klargjorde förbundet att det kommer att avvakta ytterligare.
"Slag i luften"
På torsdag ska styrelsen samråda ytterligare med berörda hamnavdelningar och deras fackliga förtroendemän, i samband med avdelningarnas årsmöten.
"Frågan är komplicerad ur flera aspekter. Dels utifrån hur effektivt ett sådant varsel kan bli. Endast en bråkdel av de ryska fartyg som anländer till Europa kommer till svenska hamnar. Dels utifrån ett samordningsperspektiv, där det krävs synkronisering på EU-nivå för att få relevant effekt", står det i ett pressmeddelande.
"Blockaden riskerar att bli ett slag i luften ur vårt perspektiv", fortsätter Transports ordförande Tommy Wreeth.