Tidigt på fredagsmorgonen inleddes en strejk på Teslas svenska verksamheter. Bakgrunden är Teslas ovilja att teckna kollektivavtal med IF Metall.
Nu varslar LO-förbundet Transport om sympatiåtgärder i form av en blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.
– Vi fick en begäran om sympatiåtgärder från IF Metall i måndags och styrelsen har nu beslutat att stötta IF Metall, och att stötta den svenska modellen, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.
Han understryker att i Sverige går det till så att företag tecknar kollektivavtal. Det går inte an för utländska företag att komma hit och sätta upp egna regler.
Håller sig till svenska regler
– Man håller sig till de regler som gäller här. Det här är oerhört viktigt.
Blockaden från Transport kommer att gälla för hamnarna i Malmö, Södertälje, Göteborg och Trelleborg, berättar han.
– Det är stopp för att lossa Teslabilar. Blockaden är satt till enbart Tesla, men det är sällan som det kommer en båt med enbart Teslabilar.
Rent hypotetiskt skulle det kunna gå att byta hamn, konstaterar han, men det blir ganska svårt. Det är stora båtar, och det krävs runt 100 personer för lossningen. Andra, mindre hamnar har svårt att skaka fram så många hamnarbetare.
Transports sympatiåtgärd träder i kraft den 7 november klockan 12.00 om inte ett kollektivavtal tecknats mellan IF Metall och Tesla. Om det kan bli aktuellt med ytterligare åtgärder kan han inte säga.
– Det här är det som vi bedömt nödvändigt nu.
Under fredagen har även IF Metall lagt ett varsel om att utöka strejken till att gälla auktoriserade bilverkstäder som utför service på Teslabilar. Om parterna inte kommer överens kommer detta att träda i kraft klockan 00.01 nästa fredag. De berörda verkstäderna får då inte arbeta med Teslabilar och en blockad införs mot att färdigställa registreringar på nya Tesla.
"Skadar våra medlemmar"
Arbetsgivarorganisationerna Sveriges Hamnar och Motorbranschens Arbetsgivareförbund är kritiska mot varslen. De menar att det skulle skada deras medlemsföretag, och syftar då på hamnföretagen och bilverkstäderna.
– Vår grundinställning är att den svenska modellen bygger på att svenska företag har kollektivavtal. Vi ser gärna att även Tesla är en del av detta. Det som är anmärkningsvärt är att IF Metall och Transportarbetareförbundet nu varslar mot våra medlemsföretag som redan har kollektivavtal. Det skadar företag som anstränger sig för att göra rätt och som driver sin verksamhet i tuff konkurrens på marknaden, säger Hanna Alsén, förhandlingschef på Motorbranschens Arbetsgivareförbund.
"Fråga för hela den svenska arbetarrörelsen"
Åtgärderna riskerar att slå hårdast mot företag som står upp för den svenska modellen, som bygger på att arbetsmarknadens parter når lösningar genom kollektivavtal, enligt Sveriges Hamnars förhandlingschef Johan Grauers.
Frågan är om andra fackförbund kan väntas följa Transports exempel och ta till sympatiåtgärder.
– Det skulle jag tro. Men jag talar bara för Transport. Fast det här är en fråga för hela den svenska arbetarrörelsen, säger Tommy Wreeth.